Etter hvert som det blir stadig flere elbiler på norske veier, øker også fokuset på noe som er helt avgjørende for at vi kan bruke bilene: Nemlig lading.

Hvis vi skal klare å gjennomføre det grønne skiftet i bilparken, er det helt avgjørende at antall ladestasjoner øker kraftig de nærmeste årene.

Det handler om lademuligheter lokalt – og på lengre strekninger. Samtidig kommer det nå ladestasjoner som leverer mye mer strøm enn det vi har vært vant med til nå. Dermed kan også bilene lades mye hurtigere.

Nå står en helt ny lynladekorridor fra Norge til Finland står klar. Fortum Charge & Drives har nemlig innviet ny lynladestasjon for elbiler i Hälla, utenfor Västerås i Sverige. Det betyr at man nå kan ta seg raskt og smidig med elbil fra Oslo, via Stockholm til Helsingfors.

7 ganger mer enn dagens stasjoner

– Med disse lynladestasjonene får Fortum Charge & Drives kunder muligheten til å benytte den maksimale ladehastigheten i de nye elbilmodellene som nå ruller ut på norske veier, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum.

– Det er utrolig gøy å få denne siste biten av puslespillet på plass for Nordens første lynladekorridor. Lynladestasjonene leverer opp til 350 kilowatt effekt, 7 ganger mer enn dagens hurtigladestasjoner, og det gjør det mulig å kjøre 30 mil med bare 10 minutters lading, sier Mathisen, i en pressemelding.

Derfor er mange skeptisk til brukt elbil

Utbyggingen av ladestajoner i Norge må økes kraftig, hvis vi skal klare å holde tritt med alle de nye elbilene som kommer ut på veiene. Denne stasjonen ligger ved IKEA på Ringsaker.
Utbyggingen av ladestajoner i Norge må økes kraftig, hvis vi skal klare å holde tritt med alle de nye elbilene som kommer ut på veiene. Denne stasjonen ligger ved IKEA på Ringsaker.

1.800 ladestasjoner i Norge

Fortum mener det er viktig å gjøre lading av elbil raskere og enklere for å få flere til å velge elbil som transportmiddel, fremfor bensin- og dieselbil.

– I Norge står transportsektoren for en betydelig del av alle klimagassutslipp. Derfor er det så viktig å legge til rette for at det skal være enkelt og praktisk å velge elbil fremfor bensin- og dieselbil. Lynladestasjonene spiller en stor rolle i dette. Å redusere klimagassutslipp er dypt forankret i Fortums strategi, og å bidra til overgangen til utslippsfri transport er derfor ekstremt viktig for oss, sier Mathisen.

Selskapet har har omtrent 1.800 ladestasjoner i Norge. Mange av disse har blitt etablert med ytterligere effekt tilgjengelig, så de enkelt kan oppgraderes til lynladestasjoner.

Høy strømpris: Det svir for elbil-eierne

Den nye lynladekorridoren starter ved Nygårdskrysset i Ås kommune. Her ligger det flere ladepunkter. Foto: Fortum.
Den nye lynladekorridoren starter ved Nygårdskrysset i Ås kommune. Her ligger det flere ladepunkter. Foto: Fortum.

Starter i Ås

– Fortum har bygget ladestasjoner i Norge siden 2012, og vi har lenge tatt høyde for at fremtidens elbiler vil lades med høyere effekt enn det vi har vært vant med til nå. Vi gleder oss til å fortsette med utbyggingen av lynladestasjoner i Norge og resten av Norden, og vi håper både nåværende og fremtidige elbilister ser dette som et fint bidrag til utbredelsen av en utslippsfri bilpark, sier Mathisen.

Den nye lynladekorridoen består av ladestasjoner ved YX 7-Eleven ved Nygårdskrysset i Ås kommune utenfor Oslo, ved McDonald's Kristinehamn og McDonald's Hälla i Sverige i tillegg til ABC servicesenter i Lohja i Finland.

Lademuligheten på jobben forsvant – da ble det problemer

FAKTA OM LADEHASTIGHET

  • Når elbilen lades hjemme skjer det vanligvis med mellom 3 og 11 kilowatts effekt.
  • Dagens hurtigladestandard er begrenset til 50 kilowatts effekt, noe som også er maksimal ladeeffekt for et flertall av elbilene som finnes på markedet i dag.
  • Nye elbilmodeller får stadig høyere ladekapasitet.
  • Biler som kan benytte seg av lynladestasjonenes maksimale kapasitet på 350 kilowatts effekt er forventet i nær framtid.

Se video: Den hotteste elbilen i Norge akkurat nå