Flere av de store japanske bilprodusentene har egne undermerker som skal være mer eksklusive.

Det fremste eksempelet er Lexus. Toyotas luksusmerke har hatt stor suksess og selger også ganske bra i det norske markedet.

Nissan har på sin side satset på Infiniti, et merke som har hatt bra suksess blant annet i USA og Russland.

Infiniti kom til Europa i 2008 og har hatt importører og forhandlere i flere land. Det har også kommet noen biler til Norge. Men til tross for at det har gått rykter om norsk importør endel ganger, har det aldri kommet så langt.

Legger ned produksjonen

Nå ser Infiniti-lansering i Norge fjernere ut enn noen gang. Infiniti har nemlig akkurat kunngjort at de skal trekke seg ut av alle markeder i Vest-Europa.

Samtidig legger de ned produksjonen av modellene Q30 og XC30, som i dag bygges ved Nissan-fabrikken i Sunderland, nord i England.

Årsaken er en større restrukturering av hele Infiniti-satsingen. Det skjer etter at merket i flere år har slitt i det viktige amerikanske markedet. Nå skal de konsentrere seg om å selge biler færre steder.

Bruktimport? Her er fallgruvene!

Konseptbilen QX Inspiration Concept er det foreløpig siste vi har sett fra Infiniti. Dette designet skal være svært representativt for retningen de ønsker å gå framover.
Konseptbilen QX Inspiration Concept er det foreløpig siste vi har sett fra Infiniti. Dette designet skal være svært representativt for retningen de ønsker å gå framover.

Besøkte designsenteret

Sammen med USA, blir Kina, enkelte land i Midt-Østen, Russland og land i Øst-Europa fokusområdene for Infiniti. Mens vår del av Europa – som blir ansett som et svært krevende sted å konkurrere for bilprodusentene – altså blir faset ut.

Da vi i Broom tidligere i vinter besøkte Nissans designsenter i London, fikk vi blant annet vite at Infiniti nå skal satse mer på design inspirert av japanske tradisjoner. Elektriske drivlinjer ble også nevnt som et satsingsområde. i forhold til det norske markedet ville det naturligvis vært svært interessant.

Da ble det overhodet ikke sagt noe om at merket skulle trekke seg ut av Vest-Europa. Sannsynligvis var ikke det kommunisert til de ansatte ennå.

LES MER: Jobben hans er å lage biler i leire

Michael Ledger jobber ved Nissans designsenter i London. Legg merke til Infiniti T-skjorta, han har også jobbet med dette merket. .
Michael Ledger jobber ved Nissans designsenter i London. Legg merke til Infiniti T-skjorta, han har også jobbet med dette merket. .

Strenge EU-krav

Infiniti hadde i mange år utfordringer ved at motorutvalget deres var sterkt tilpasset det amerikanske markedet. De var sent ute med dieselmotorer.

Nå handler mye om elektriske drivlinjer i Europa. Å da stille med enten store bensinmotorer eller dieselmotorer, er ikke akkurat noe veldig godt utgangspunkt.

Kommende og strenge EU-krav for utslipp er også en stor utfordring. På den bakgrunnen er det egentlig ikke så overraskende at Infiniti velger å kaste kortene.

Broom-leser kom over en Infiniti-SUV i Oslo

Dette er kompakte Q30 som blir produsert ved Nissans fabrikk i Sunderland.
Dette er kompakte Q30 som blir produsert ved Nissans fabrikk i Sunderland.

Tre biler til salgs i Norge

PS: I skrivende stund er det tre Infiniti-eksemplarer til salgs i Norge. Prisene spenner fra 165.000 kroner for SUV-en FX35, til 406.000 kroner for crossoveren QX30.

Generelt er Infinitis biler godt utstyrt, samtidig som kvaliteten er kjent for å være på høyt nivå. Så hvis du har lyst på en bil naboen garantert ikke har maken til og som skiller seg ut i trafikken, kan dette kanskje være noe å tenke på.

Klikk her for Infiniti på Broommarked

Klikk her for Infiniti på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

LES MER: De ville importere indiske biler til Norge...

Se video: Men andre satser – snart kommer de med SUV