Nesten 2.000 nordmenn har bestilt – på to uker!

Ny modell får bedre rekkevidde og sterkere motor. Se video:

Kia var tidlig ute og fikk ri på elbilbølgen nesten helt fra starten av – med sin Soul EV.

Men de siste par årene har den blitt grundig forbikjørt på rekkevidde.

Nå slår bilprodusenten fra Sør-Korea imidlertid skikkelig tilbake. Først med e-Niro – en elektrisk crossover som det er skyhøy interesse for i Norge. De første kundene får bilene sine i løpet av de kommende ukene.

Ikke langt bak i løypa ligger andre generasjon av Soul. Den elektriske utgaven har nå fått navnet e-Soul. Og den byr på ulike batteripakker – med rekkevidde helt opptil 452 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden.

e-Soul hadde premiere på bilutstillingen i Genéve nylig, og i forbindelse med det åpnet man også opp for reservasjoner. Responsen har vært voldsom.

– Vi har nå 1.950 reservasjoner. Det er veldig gøy med så stor respons. Bilen kommer til butikkene i april, forteller informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge, til Broom.

På snartur i Norge – her blir det ventelister

To batteripakker

e-Soul lanseres med to batteripakker, på henholdsvis 39,2 og 64 kWt. Batteriene har ifølge Kia 25 prosent bedre batteritetthet.

Bilen kan lades fra 20 til 80 prosent på 42 minutter med en 100 kW DC hurtiglader.

Med den kraftigste motoren får nykommeren 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm. Det er en kraftig økning fra utgående modell – og gir 0-100 km/t på bare 7,6 sekunder.

Velger du den mindre batteripakken, blir rekkevidden inntil 277 kilometer, mens motoren er på 136 hk.

Elbiler bulker mer enn andre biler

Kia har gjort en stor jobb med kvalitetsfølelsen i nye Soul. Nå gir den et mer påkostet inntrykk.
Kia har gjort en stor jobb med kvalitetsfølelsen i nye Soul. Nå gir den et mer påkostet inntrykk.

Nytt design og sterkere motor

e-Soul har selvsagt også fått et helt nytt design. Man har riktignok valgt å beholde det boksete preget som utgående modell er blitt kjent for. Men fronten mer betydelig mer sporty, og har fått LED-hovedlys.

Interiøret har fått et løft i forhold til opplevd kvalitet og brukervennlighet.

Bagasjerommet er på ikke veldig romslige 315 liter – men det volumet øker til 1.339 liter når baksetene legges ned. Og takket være det firkantede designet, bør det være lett å utnytte plassen.

I baksetet er det blitt betydelig bedre plass enn i forgjengeren, blant annet fordi bilen har strukket seg 5 cm i lengden.

De støvsuger Europa for elbiler

Kommer til sommeren

Nye e-Soul er første modell i Europa som leveres med Kias UVO CONNECT og en 10,25-tommers TFT-LCD skjerm for å betjene smarttelefon og infotainmentsystem.

Via skjermen og smarttelefon kan sjåføren få data som trafikkinformasjon, værmelding og oppdaterte parkeringsmuligheter i sanntid. Systemet kan også identifisere og definere status på nærliggende ladestasjoner.

Systemet er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto, og to telefoner kan kobles til samtidig.

Planen er at de første bilene skal leveres ut til norske kunder i løpet av sommeren. Prisene er ikke klare helt ennå.

Tabbemåling: Norsk elbil-favoritt mister rekkevidde

Slik ser nye Kia e-Soul ut.
Slik ser nye Kia e-Soul ut.

I videoen under kan du se mer av Kias andre nye elbil: e-Niro: