Bilkjøpere med god økonomi (eller en veldig hyggelig bank) har noe å glede seg til mot slutten av året. Da kommer nemlig Aston Martin med det som sannsynligvis blir deres viktigste bil til nå.

Merket med de rike sportsbiltradisjonene går nemlig inn i en helt ny bilklasse. Nå skal de lage SUV! Og den er nå inne i test-innspurten.

Aston Martin har akkurat sluppet en video fra testingen langt nord i Sverige. Her får bilen gjennomgå på testsenteret til Pirelli. Målet er å sikre at den leverer varene både i kulde og på glatte veier.

En av verdens dyreste

Bilen har lenge gått under navnet DBX, det har også blitt spekulert i at den skal hete Varekai. Men her holder Aston Martin så langt kortene tett til brystet.

Det vi vet, er at dette kommer til å bli en av verdens dyreste SUV-er. Aston Martin slenger seg her på en trend vi har sett de siste par årene, der de aller mest eksklusive bilprodusentene har kommet med SUV.

Her kan vi blant annet nevne Maserati, Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce.

Aston Martin Cygnet: Slutt for verdens dyreste småbil

Godt kamuflert, men det endelige designet på SUV-en til Aston Martin er nå spikret.
Godt kamuflert, men det endelige designet på SUV-en til Aston Martin er nå spikret.

Helt ny fabrikk

For en liten bilprodusent som Aston Martin er dette et stort løft. Men det kan også bli et svært lønnsomt løft. Aston Martins research har vist at så mye som 72 prosent av deres eksisterende kunder også har en SUV i garasjen (eller kanskje snarere; garasjene).

Her er det to modeller som utmerker seg: Porsche Cayenne og Range Rover. Målsetningen er naturligvis at disse eierne nå skal kjøpe Aston Martins egen SUV i stedet.

Samtidig som de tester i Sverige, jobber Aston Martin på spreng med å få sin nye fabrikk i St Athan i Wales klar til produksjonsstart i år. Her gjør de om tre gamle hangarer, til bilfabrikk.

En Aston Martin faller voldsomt i pris - men hvorfor?

Aston Martin glemmer ikke sportsbilrøttene når de lager SUV. Det er grunn til å vente en bil som blir svært kjøreglad.
Aston Martin glemmer ikke sportsbilrøttene når de lager SUV. Det er grunn til å vente en bil som blir svært kjøreglad.

Doble salget

Og der skal det gå unna. Mens Aston Martin i fjor solgte såvidt over 5.000 biler totalt sett, skal den kommende SUV-en etter planen minst doble dette antallet. Produksjonsmålet ligger nemlig på 5.000 biler årlig, med muligheter for å øke dette hvis etterspørselen tilsier det. Kapasiteten er nemlig høyere.

Her mener også mange at Aston Martin er forsiktige med sitt anslag. Etterspørselen etter dyre og eksklusive SUV-er har aldri vært høyere.

Aston Martin har i mange år fått erfare at det er dyrt å være liten i bilbransjen. Det å utvikle nye modeller er svært kostnadskrevende. Og skal man henge med på utvikling av motor og drivlinjer, krever det store investeringer - eller samarbeid med andre. En samarbeidsavtale Aston Martin har inngått med Mercedes-konsernet er svært viktig her.

Denne testsjåføren har sannsynligvis en helt grei jobb... Snart skal vi få se Aston Martins første SUV helt uten kamuflasje.
Denne testsjåføren har sannsynligvis en helt grei jobb... Snart skal vi få se Aston Martins første SUV helt uten kamuflasje.

Flytte grenser

Det er blant annet ventet V8-motor fra Mercedes i SUV-en. Aston Martin har også snakket om en hybridløsning, samtidig som de skal mene at ladbar hybrid ikke oppfattes som eksklusivt nok i målgruppen...

Det er grunn til å vente en bil som virkelig tar mål av seg å flytte grensene i klassen. Det gjelder både på design, ytelser og kjøreegenskaper.

Aston Martin har gjort et poeng ut av at praktiske hensyn ikke skal gå ut over designet. Dette skal bli en bil som virkelig skiller seg ut i trafikken, med klare referanser til merkets sportsbiler. Og det skal være en bil naboen neppe har maken til!

Topp 5: James Bond-bilene vi husker best

Video: Sjekk denne bilsamlingen!