Å krasje bilen blir fort veldig kostbart. Dagens moderne biler får stadig mer utstyr. Dermed kan det som tidligere kanskje bare var en karosseriskade nå også bety at veldig mye annet må skiftes ut.

I fjor krasjet person- og varebiler for svimlende 12,6 milliarder kroner på norske veier. Det er over en milliard kroner mer enn året før.

Hvis vi bryter det ned til antall dager i året: Dette betyr at vi krasjet og bulket for 34,5 millioner kroner – hver eneste dag i 2018.

Tøff vinter

– Det er ekstremt høye tall. Nesten vanskelig å se for seg, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Han sier det høye skadeantallet har sammenheng med at vinteren var tøff i 2018.

– Det var mye snø, glatte veier mange steder, mye vær og vind. Vi ser også at vi får stadig flere elbiler i markedet og statistikken viser at disse oftere er innblandet i skadesaker enn andre biler, sier Ytre-Hauge i en pressemelding.

Derfor bulker elbiler mer enn andre biler

Rundkjøringene kan være skumle på vinterstid. Her skjer det også mange ulykker, gjengangeren er at man holder for høy fart inn mot rundkjøringen og ikke rekker å bremse ned.
Rundkjøringene kan være skumle på vinterstid. Her skjer det også mange ulykker, gjengangeren er at man holder for høy fart inn mot rundkjøringen og ikke rekker å bremse ned. Foto: Broom

Mer kostbart utstyr

Antallet forsikrede kjøretøy økte med to prosent i fjor, men skadene økte med hele ni prosent. Tallene kommer fra Finans Norge.

Det var hele 834.577 skader med personbil eller varebil under 3,5 tonn i fjor. I snitt kostet hver krasj rett over 15.000 kroner. Dette tallet har blitt betydelig høyere de siste årene.

– Det har en sammenheng med at biler har mer utstyr, som kostbare sensorer, radar i fronten som leser trafikkbildet og kameraer. Dette blir ofte skadet hvis karosseriet på bilen blir skadet, sier Ytre-Hauge.

Her betaler du per minutt du leier bilen

Bilene har fått stadig mer av avansert utstyr som kameraer, radarer og sensorer de siste årene. Disse må nødvendig plasseres ganske utsatt, dermed er dette også veldig sårbart hvis det smeller.
Bilene har fått stadig mer av avansert utstyr som kameraer, radarer og sensorer de siste årene. Disse må nødvendig plasseres ganske utsatt, dermed er dette også veldig sårbart hvis det smeller.

17 prosent økning

Den største skadeposten i fjor var kaskoskader. Kaskoskader dekker for eksempel skader på bilen din etter kollisjon, utforkjøring, velting eller hærverk.

Totalantallet var hele 323.171, en økning på 17 prosent, og skadene kostet 7,3 milliarder kroner. Disse Finans Norge-tallene er basert på alle typer motorvogner.

Over 200.000 glasskader

– Vi ser at møtekollisjoner, utforkjøringer og kollisjon med dyr er skadetyper som ofte skiller seg ut. Disse blir ofte dyre, sier Ytre-Hauge.

På andreplass blant skadetypene ligger glasskader med litt over 255.000 innmeldte skader.

På tredjeplass på den lite attraktive pallen ligger redning med snaue 195.000 skadetilfeller.

LES MER: Denne lille saken kan gi deg en kjemperegning

Slik kan du unngå smellen:

  • Ikke stress, du sparer ikke mye tid på å kjøre litt over fartsgrensen
  • Pust ut og aksepter tiden det tar å komme frem
  • Tilpass farten etter veiforholdene
  • Hold riktig avstand til bilen foran deg ·
  • Hold oppmerksomheten på veien
  • Hvis du skal lese eller skrive SMS, kjør inntil siden og stopp helt opp
  • Ikke fikle med anlegg eller GPS mens du kjører
  • Bruk håndfriutstyr

Se video: Dette har reddet oss fra mange kollisjoner