Akkurat nå jobber Volkswagen-konsernet intenst med det som er deres største satsing noensinne.

Målsetningen er klar: Verdens største bilprodusent skal også bli verdens største produsent av elbiler.

For å få til det investerer de nå tungt i teknologi og fabrikker. Nylig lanserte Audi e-tron er den aller første bilen i denne satsingen, så kommer det en rekke nye modeller de kommende årene.

Nå opplyser selskapet i en pressemelding at de girer opp allerede ambisiøse mål. Opprinnelig var planen å lansere 50 nye og elektriske modeller innen 2018. Nå er dettte økt til 70 modeller.

Elbiler til brede lag

I sum skal selskapet etter planen produsere svimlende 22 millioner elbiler i løpet av det neste tiåret.

En slik investeringstakt betyr også at man må stramme inn på flere områder. I Tyskland har det blitt kjent at VW planlegger å kutte flere tusen ansatte. Noe av årsaken er at det går raskere å produsere elbiler enn biler med forbrenningsmotor, dermed trenger man ikke den samme arbeidsstyrken.

Volkswagens ambisjon er å gjøre elbiler tilgjengelige for brede lag av befolkningen. For å klare det, skal de lansere biler i en rekke klasser – og prisklasser. VW starter selv med en bil som så langt har blitt kalt ID Neo, som er på størrelse med dagens Golf.

Én ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene

Audi e-tron er først ut av den nye serien elbiler fra Volkswagen-konsernet. Bilen er nå i Norge og leveres snart ut til de første kundene.
Audi e-tron er først ut av den nye serien elbiler fra Volkswagen-konsernet. Bilen er nå i Norge og leveres snart ut til de første kundene.

Faststoff-batterier

Kort tid etter kommer SUV-en ID CROZZ, Seats el-born, Skoda Vision E, flerbrukbsilen ID BUZZ og den store sedanen ID VIZZION.

LG Chem, SKI, CATL og Samsung er valgt som strategiske leverandører av batterier for sikre denne offensiven. På grunn av stadig stigende etterspørsel, ser også Volkswagen nøye på muligheten for å ta del i en egen europeisk batteriproduksjon.

Også faststoff-batterier mener man har et framtidig stort potensial.

Denne kan sørge for en elbil-revolusjon

ID BUZZ markedsføres som en helt ny utgave av den legendariske hippie-bussen. Den er en viktig del av Volkswagens elsktriske satsning.
ID BUZZ markedsføres som en helt ny utgave av den legendariske hippie-bussen. Den er en viktig del av Volkswagens elsktriske satsning.

Kutte CO2-utslipp

Samtidig skal CO2-utslippene fra alle fabrikker reduseres med 50 prosent innen 2025, i forhold til 2010-nivå. Ombyggingen av en kraftstasjon ved hovedkvarteret i tyske Wolfsburg fra kull til gass, vil redusere CO2-utlippene med 1,5 millioner tonn årlig fra 2023 og framover.

Audis produksjon i Brüssel er allerede helt CO2-nøytral. Og fabrikken i Zwickau vil ikke bare bli det ledende produksjonsstedet for den modulære elektriske plattformen (MBE). ID-bilene som bygges der vil også leveres til kunder med et helt nøytralt CO2-regnskap.

Èn ting skremmer mange bort fra å kjøpe elbil

Se video: Dette er tøft og elektrisk fra Skoda