Ap og Rødt vil stanse Vy

Både Rødt og Arbeiderpartiet har fremmet stortingsforslag om å be samferdselsministeren stanse NSBs navnebytte til Vy. – Ikke bruk penger på fjas, mener Ap.

– MULIG Å SNU: Rødt-leder Bjørnar Moxnes er kritisk til NSBs navneskifte, som konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
– MULIG Å SNU: Rødt-leder Bjørnar Moxnes er kritisk til NSBs navneskifte, som konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Navnebyttet skal formelt behandles i generalforsamling senere i måneden, og samferdselsministeren er generalforsamling i NSB. De største utgiftene ved navnebyttet, som totalt er anslått til 280 millioner kroner, påløper først ved innfasing. Hundrevis av tog og busser skal folieres. Tusenvis av nye uniformer skal kjøpes inn. Det er fortsatt mulig å snu i tide, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) opplyste tirsdag at han tar avgjørelsen om navnebytte «til etterretning» og vil ikke motsette seg endringen.

– Legg arrogansen til side

– Dale må legge arrogansen til side, og lytte til den voldsomme folkelige protesten mot navnebyttet, sier Moxnes.

Han har tro på flertall for forslaget i Stortinget. Både opposisjonen og Frps transportpolitiske talsperson på Stortinget, Morten Stordalen, ba styret revurdere saken.

– Når Frp i Stortinget stiller seg sammen med opposisjonen, er det i realiteten ikke flertall for navnebyttet. Vi håper den sunne fornuften er noenlunde jevnt fordelt mellom partiene, slik at vi sammen nå kan stanse dette fordyrende og håpløse navneskiftet, sier Moxnes.

– Et kraftig virkemiddel

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, ber om at samferdselsministeren skal bruke sin eiermakt og stanse navnebyttet.

– Det handler om å hindre at to til tre hundre millioner kroner kastes bort på tull, mens pendlere og andre passasjerer venter på forsinkede og overfylte tog, sier Myrli.

Han innrømmer at det er et kraftig virkemiddel.

– Vi må likevel sette foten ned og si at nok er nok. Nå må pengene brukes på materiell, avganger og folk, ikke på mer fjas. Høyrepolitikken for norsk jernbane har nådd sitt parodiske høydepunkt, og nå får vi i det minste en debatt i Stortinget, sier Sverre Myrli.

Griper ikke inn

Under onsdagens spørretime på Stortinget levnet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) lite håp om å stanse navneskiftet. Dale viste til at selskapet mener navneskiftet er nødvendig for å sikre fortsatt konkurransekraft.

– Jeg er opptatt av at flere skal velge å bruke kollektive løsninger. Jeg er opptatt av at NSB slik vi kjenner det i dag skal overleve i mange tiår til for at de fortsatt er konkurransedyktige og fordi de vinner anbud i markedet, enten på buss eller bane. Det gjør at styrets vurderinger veier tungt når vi skal behandle saken i generalforsamlingen. Jeg har derfor varslet styret at hvis de mener dette er nødvendig, vil jeg ikke aktivt motsette meg den beslutningen.

– Bedre og billigere

Dale fikk også spørsmål om jernbanereformen og om han er fornøyd med resultatet, som er oppsplitting og konkurranseutsetting. Dale svarte at reformen sørger for et bedre tilbud til passasjerene og lavere kostnader.

– Det er derfor Go-Ahead vant anbudet (på Sørlandsbanen). De kunne gi et bedre tilbud til passasjerene samtidig som de hadde redusert pris. Bare på Sørlandsbanen sparer vi 3 milliarder kroner de neste ti årene, påpekte samferdselsministeren.

Også statsminister Erna Solberg (H) fikk spørsmål om navneendringen under en pressekonferanse i forbindelse med Høyres forestående landsmøte. Solberg sa at hun har respekt for at et profesjonelt styre og en profesjonell ledelse tar forretningsmessige valg på vegne av selskapet.

– Jeg synes av og til at det lages fancy navn, men jeg er litt gammelmodig i slike spørsmål. Respekten for styrets strategiske vurderinger mener jeg også ligger til grunn for statlige eierskap, sa statsministeren.

Fremtidsvyer og ambisjoner

Det nye navnet ble gjort kjent på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag formiddag, og like etterpå rullet det første toget med ny logo og ny design inn på stasjonen. Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyste NSB.

Til NRK opplyste styreleder Dag Mejdell at endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år.

(©NTB/TV 2)