Ford er en av bilprodusentene som har tatt det ganske rolig i forhold til elektriske biler. Her hjemme har nok det kostet mye salg de siste årene.

Ford har riktignok hatt en elektriske utgave av sin Focus i noen år, men det har ikke vært noen stor suksess.

Ladbare hybrider har de heller ikke hatt. For forhandlerne her hjemme har nok det vært et klart savn.

Men også Ford er i gang med en større elbilsatsing. De investerer nå mer enn 92 milliarder kroner i elektrifisering og planlegger å tilby i alt 40 elektrifiserte modeller globalt, i løpet av 2022. 16 av disse modellene vil være helelektriske biler.

– Gå som et helvete

Først ut er en bil det er store forventninger til, den kommer neste år.

– Den kommer til å gå som et helvete, sa Ford-styreformann Bill Ford (nei, navnet er ikke tilfeldig) i et møte med pressen tidligere i år.

Det underbygger informasjon Ford så langt har gitt om den elektriske bilen som skal være inspirert av designet til ikoniske Ford Mustang. Den skal være sporty og ha fokus på prestasjoner og kjøreglede, samtidig som den størrelsesmessig skal være i familiebilklassen.

Her er selve prototypen på Norgesbilen

Bill Ford er styreformann i selskapet som fortsatt bærer familiens navn. Foto: Scanpix.
Bill Ford er styreformann i selskapet som fortsatt bærer familiens navn. Foto: Scanpix.

Nesten 500 kilometer rekkevidde

Bilen er en crossover, med ekstra bakkeklaring og høy sittestilling. Valget av karosseritype er naturligvis ikke tilfeldig.

SUV-er og crossovere er bilklassen som øker mest verden over. Og i forhold til det viktige hjemmemarkedet, er nok det også et smart valg.

Modellen skal få en elektrisk rekkevidde på mer enn 300 miles, tilsvarende 484 kilometer. Dermed legger den seg høyt i klassen på rekkevidde.

Viktig nyhet: Nå kommer Mondeo stasjonsvogn som hybrid

Ford lanserer straks ny hybridutgave av Mondeo stasjonsvogn. Kanskje kan det gi nytt liv til en modell som nå er litt glemt hos mange bilkjøpere.
Ford lanserer straks ny hybridutgave av Mondeo stasjonsvogn. Kanskje kan det gi nytt liv til en modell som nå er litt glemt hos mange bilkjøpere.

Kjøpte Model X

Dette er den første modellen fra det Ford kaller Team Edison, som de neste årene skal utvikle en rekke elektrifiserte Ford-modeller. Her har de nok latt seg inspirere av blant andre Tesla. Det er heller ingen hemmelighet at Ford har fulgt Tesla ganske tett de siste årene. De var blant annet en av de første som kjøpte Model X da den kom på markedet.

Team Edison skal ifølge Ford ha en helt ny tilnærming til utviklingen av prototyper. Det skal gå langt raskere enn tidligere og med nye materialer som gir fleksibilitet til å utvikle intuitive og innovative løsninger. Og når den første modellen er ute, skal det altså kjapt komme flere.

Focus Electric er elbilen som ikke har slått an i Norge, i bruktmarkedet kan du gjøre svært gode kjøp.
Focus Electric er elbilen som ikke har slått an i Norge, i bruktmarkedet kan du gjøre svært gode kjøp.

Billig brukt

Hvis du ikke har behov for lang rekkevidde og mye bagasjeplass, kan for øvrig en brukt Focus Electric være et gunstig bruktkjøp.

Prisene starter på rundt 100.000 kroner for en 2014-modell.

Da får du en bil som fortsatt kan ha litt nybilgaranti igjen, fornuftig kilometerstand og gode kjøreegenskaper. Dessuten er de elektriske Focus-modellene godt utstyrt.

Ford har forøvrig en varebil som er elektrisk også. Transit Connect Electric – også her er startprisene rundt 100.000 kroner i bruktmarkedet.

LES MER: Den glemte elbilen forsøker seg igjen

Se video: Enda et merke satser elektrisk