NSB bytter navn til Vy: – Kunne like gjerne vært en kaffebar

NSB og Nettbuss' nye navn har skapt sterke reaksjoner.

NSB og Nettbuss får nytt navn når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare.

Det nye navnet er Vy. Det ble kunngjort på en pressekonferanse på Oslo sentralstasjon tirsdag morgen.

Reaksjoner

Dette har skapt sterke reaksjoner både hos politikere og brukere av NSB.

– Vy sier jo ingenting om verken tog, buss eller transport. Det kunne like gjerne vært en kaffebar eller en såpefabrikk. Det sier ingenting hva dagens NSB driver med, sier Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Akershus Arbeiderparti.

– Jeg synes det er helt uforståelig. For det første så er NSB et veldig innarbeidet navn, alle skjønner at det har med transport å gjøre. Jeg skjønner NSB, fordi situasjonen er jo helt forandret, jernbanen i Norge er jo splittet opp med masse selskaper, men dette rettferdiggjør ikke dette navneskiftet.

Debatten raser også på TV 2s Facebook-sider. Over 1.700 kommentarer har kommet inn på et av innleggene. Du kan delta i debatten her.

Du kan også trille terning på navnet lenger nede i denne saken.

– Jåleri og snobberi

Les Facebook-kommentarene her:

Slik lyder noen av kommentarene på sosiale medier:

«Kjære NSB, her er min ønskeliste:
1. Internett som fungerer
2. Pølse til under 49,-
​3. Ledig plass på sovekupé»


«Jeg har en Vy om at vi i stedet sminker brura med selvforklarende norske ord, men RIP da, @nsb_no»

​«280 millioner for #Vy Hva med å bruke pengene på bedre og mer pålitelig transport for kundene?»

«Skal NSB hete VY?? Er det ingen voksne på jobb i statens selskaper lenger? Selskapet driver tog og buss, da selger faen ikke yver. Nei, dette var verre enn ventet.»

«Hvorfor kjøre VY npr man kan fly! #NSB #ForEttVas»

«Skjønner ikke hvorfor folk gidder og henge seg opp i et navn, det må da være viktigere saker og engasjere seg i . Dette er noe vi blir vant med så verden går videre.... Koster ja, men alt som skal profileres koster..»


Endringen kommer til å koste 280 millioner kroner over en periode på fire år. Myrli mener det ikke er riktig måte å forvalte pengene på.

– Jeg kaller det jåleri og snobberi. Det å bruke så mye penger på å male togene fra rødt til grønt og bytte logo, at jeg synes rett og slett ikke at et statlig eid selskap kan forvalte fellesskapets midler på den måten. Jeg synes dette er svært beklagelig.

Se hele debatten i videovinduet øverst.

– Vi venner oss til det

At NSB bytter navn til Vy har skapt reaksjoner også fra andre partier og organisasjoner som LO, Sp og SV. Statsminister Erna Solberg tror derimot at folk kommer til å venne seg til det nye navnet.

– Jeg har ikke noe voldsomt engasjement hverken for det gamle navnet eller det nye. Dette er det styret som må håndtere, sier Solberg til VG.

– De skal slå sammen ulike deler og har behov for en ny profil. Jeg vil ikke være noe smaksdommer over det nye navnet. Det er ganske vanlig at nye navn blir latterliggjort, men så tar det litt tid, så venner vi oss til det og navnet blir en del av dagligtalen, sier Solberg til avisa.

– Høy konkurranse

Konserndirektør for mobilitet og reiseliv i NSB, Synne Homble sier det er høy konkurranse som ligger til grunn for navneskiftet.

– Nå har det blitt konkurranse på norsk jernbane, og det er sånn at NSB er et av mange selskaper som konkurrerer om å få kjøre tog. Vi eier ikke lenger skinnene, vi eier ikke lenger signalanleggene, vi er eier ikke togene og vi eier ikke stasjonene, sier Homble til TV 2.

– Vi trenger et nytt navn for å fortelle folk om det nye NSB. Vår jobb er å koble tog og bussvirksomheten vår sammen og lage en miljøvennlig reise for kundene våre.

Homble forklarer at Vy er et ord som rommer mange ting.

– Det er et gammelt norsk ord som betyr utsikt, utsyn og overblikk. Det peker fremover og vi skal gi det et innhold. Vi trenger et ord som ikke begrenser oss, men som vi kan legge ambisjonene våre på vegne av samfunnet og kundene inn i.

– Må kommunisere tydelig til innbyggerne

Til tross for en anbefaling fra Språkrådet om å ikke skifte navn, valgte NSB likevel å endre.

– Vårt primære råd var å beholde NSB nettopp fordi NSB er et så innarbeidet navn som alle brukerne vet hva er. Men så sa vi videre at hvis NSB fortsatt mente det var så nødvendig å skifte navn, så ville vår klare anbefaling å velge et navn som helt tydelig og presist sier noe om hva virksomheten holder på med, sier Direktør i Språkrådet Åse Wetås.

– NSB er et hundre prosent statseid selskap og der ligger det noen forpliktelser, blant annet det å kommunisere tydelig til innbyggerne i Norge. Det er altså et navn som har grodd frem av oss, og da mener vi at de klarspråklige reglene må gjelde. Og der ser vi ikke at VY har de kvalitetene som et slikt navn trenger, sier Wetås.

Konserndirektøren forklarer at NSB trenger et navn som kommuniserer tydeligere hvem de er.

– Vårt poeng er nettopp at folk ikke egentlig vet hva NSB er. NSB har også norges største bussselskap – Nettbuss – og i virksomheten vår har vi 7.000 bussjåfører, vi er dobbelt så mange ansatte i buss som i tog. Og når vi har fått store endringer i togsektoren, fått konkurranse, og det er også veldig mye av norsk jernbane som ikke er oss, så ønsker vi et nytt navn som forteller hvem vi er.

Er dette riktig måte å prioritering av 280 millioner kroner på?

– Arbeidet går ikke utover det arbeidet som har aller høyeste prioritet, nemlig punktlighet på tog. Vi mener det er god investering, vi bruker mellom 220 til 280 millioner utover flere år fremover, sier Homble.

– Det for eksempel penger som skal gå til nye uniformer til våre ansatte, og penger til felles digitale kanaler for virksomhetene våre. Og selv om vi bruker penger nå, så sparer vi penger fremover ved at vi har en merkevare og ikke flere for forskjellige transportmidler.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook