157 mennesker omkom i flystyrt:

Norwegian setter Boeing 737 MAX-flyene på bakken

PÅ BAKKEN: Norwegian har valgt og midlertidig sette fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken etter flystyrten i Etiopia.
PÅ BAKKEN: Norwegian har valgt og midlertidig sette fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken etter flystyrten i Etiopia. Foto: Kallestad, Gorm
På søndag styrtet et fly av typen Boeing 737 MAX 8. Norwegian har besluttet å sette flytypen på bakken.

I en pressemelding opplyser Norwegian at de velger å sette alle sine Boeing 737 Max 8 på bakken, etter at et fly av denne typen styrtet i Etiopia på søndag.

– Vi har bestemt oss for å ta Max-flyene våre ut av trafikk midlertidig etter anbefaling fra britiske og irske myndigheter. Forhåpentligvis blir dette i en kort periode. Vi skal undersøke flyene, og følge med på hva myndighetene bestemmer, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne- Sissel Skånvik, til TV 2.

Aksjekursen raste

Selskapet har så langt 18 slike fly i trafikk. Aksjekursen endte ned fire prosent prosent på Oslo Børs etter nyheten ble kjent.

Norwegian jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene, opplyser selskapet.

– Det blir muligens noen ruter som blir kansellert, og muligens noen som slås sammen, men vi håper ferrest mulig ruter blir påvirket, sier Skånvik.

– Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer i en pressemelding.

Norwegian har mer enn 110 Boeing 737–800 i flåten. Disse vil ikke bli berørt. Det blir heller ikke selskapets Dreamlinere.

SNUR: Minst fire fly fra Turkish Airwais har snudd for å lande i Istanhul, ifølge oversikten fra Flightradar24.
SNUR: Minst fire fly fra Turkish Airwais har snudd for å lande i Istanhul, ifølge oversikten fra Flightradar24.

Reiseselskapet TUI setter i likhet med en rekke andre sine Boeing 737 MAX-fly på bakken. Dette angår et begrenset antall flygninger fra Norge.

Det opplyser pressekontakt Nora Aspengren for selskapet i Norge til NTB.

– Vi vil ta kontakt med kundene onsdag for å finne alternative løsninger, sier Aspengren.

Snur

Frankrike og Tyskland har i likhet med Storbritannia stengt luftrommet for Boeing 737-max-flyene. Det fører til at flere fly av denne typen tirsdag ettermiddag måtte gjøre vendereis.

Flightradar24 lister opp flere fly fra Turkish Airways som har snudd i lufta over kontinentet.

Norwegians FY4545 på vei fra Arlanda til Tel Aviv i Israel, snudde og er forventet å lande i Stockholm igjen klokken 18.25 tirsdag.
Norwegians FY4545 på vei fra Arlanda til Tel Aviv i Israel, snudde og er forventet å lande i Stockholm igjen klokken 18.25 tirsdag.

Et Norwegian-fly på vei fra Arlanda til Tel Aviv har snudde over Romania og er på vei tilbake til Stockholm.

De har også laget en oversikt over resten av Boeing 737 Max 8-flåten til Norwegian som er i utenriks-trafikk tirsdag ettermiddag.

En gjennomgang Dagens Næringsliv har gjort viser at til sammen fem flyginger knyttet til Oslo er berørt.

En avgang som er ankommet fra Warszawa til Oslo, står allerede på bakken. Et fly fra Milano på vei til Oslo var ved 16-tiden over Tyskland. En avgang fra Oslo er allerede landet på Madeira. En flyging er på vei fra Oslo til Malaga og er i lufta over Danmark, mens et fly er på vei fra Oslo til Gran Canaria og ligger utenfor Portugal tirsdag ettermiddag.

Amerikanske FAA, Boeing og det norske Luftfartstilsynet mener ikke at situasjonen er så alvorlig at de anbefaler at flyene bør settes på bakken, men norske luftfartsmyndigheter besluttet likevel å følge råd fra europeiske luftfartsmyndigheter, og stenge norsk luftrom for flytypen.

To ulykker

Ulykken i Etiopia er den andre alvorlige ulykken på kort tid med denne flytypen. I fjor styrtet et fly av typen Boeing 737 MAX 8 i Indonesia. 189 mennesker omkom.

​Årsaken til ulykkene er ikke kjent. I den første ulykken vet man at flyets nese begynte å peke oppover før ulykken. Teorien er at dette ble utløst etter en softwareoppdatering, og det ble iverksatt tiltak for å sikre at dette ikke skulle skje igjen. Vitner til den siste ulykken, forteller at de hørte et smell, og så kraftig røyk fra flyet før nesen vendte nedover og flyet styrtet.

– Når to nesten helt nye fly styrter kort tid etter at de er tatt i bruk er det spesielt, og over hele verden er det mange som følger med på funn fra havariundersøkelsene. Det gjør også det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA og vi, skriver Luftfartstilsynet i pressemeldingen.

FLYVRAK: Det er ikke mye som er igjen av passasjerflyet som styrtet kun seks minutter ettter at det tok av fra flyplassen i Etiopia.
FLYVRAK: Det er ikke mye som er igjen av passasjerflyet som styrtet kun seks minutter ettter at det tok av fra flyplassen i Etiopia. Foto: Baz Ratner

Luftfartstilsynet har – på lik linje med det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA og de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) ikke mottatt noen informasjon om at det var en teknisk feil med flyene.

Selv om hendelsesforløpene kan virke relativt like, er det likevel altfor tidlig å si noe om årsaken til ulykkene, eller om det er en sammenheng.

– Det kan være mange ulike årsaker til at en flyulykke skjer, og derfor vil man normalt sett ikke sette en flytype på bakken når det skjer en ulykke, uten å kjenne til årsaken, eller at det foreligger klare indikasjoner på at det er alvorlige tekniske problemer med flytypen, opplyser Luftfartstilsynet

Stenger luftrommet

Tirsdag formiddag besluttet luftfarttilsynet i Storbritannia og nekte alle Boeing 737 MAX å fly i luftrommet over Storbritannia. Samme ettermiddag fulgte Tyskland og Frankrike.

Tidligere har Malaysia, Singapore, Kina og Australia tatt samme beslutning.

Flere selskaper har også satt sine fly av samme type på bakken.

Det amerikanske luftfartstilsynet, FAA, krevde mandag at Boeing så snart som mulig endrer programvaren som skal motvirke at den ulykkesrammede flytypen steiler.

– Ingen oppdateringer så langt. Vi fortsetter å ta del i ulykkesgranskingen, og basert på beviser kommer vi til å ta avgjørelser om fremtidige tiltak, sier FAAs talsperson Lynn Lunsford etter at det tirsdag ble kjent at land som Storbritannia og Australia inntil videre stanser flygninger med 737 MAX 8.

Både FAA og Boeing har team på bakken i Etiopia som bistår i etterforskningen av flyulykken.

Norsk kvinne omkom

Det var søndag flyet med 157 mennesker om bord styrtet kun seks minutter etter at det tok av fra Bole International Airport i Etiopia. Alle omkom.

Blant de omkomne var norske Karoline Aadland. Hun jobbet som økonomiarbeider i Røde Kors og var på vei til et feltoppdrag da flyet styrtet.

Det var mennesker fra 33 nasjoner om bord.

Saken oppdateres!

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook