Ny undersøkelse: Mange vet ikke at de kjører uten lys

UP advarer og NAF er kritisk.

Mange kjører rundt uten lys bak på bilen – og uten å vite om dette selv. Regelen er ar kjørelys bare er påbudt foran, ikke bak.
Mange kjører rundt uten lys bak på bilen – og uten å vite om dette selv. Regelen er ar kjørelys bare er påbudt foran, ikke bak.

Vet du hva som er regelen for kjørelys på bilen din?

I såfall er du blant mindretallet av norske bilister. Her viser det seg nemlig at svært mange ikke vet hva som gjelder.

I en ny undersøkelse fra Norstat svarer bare 30 prosent riktig på spørsmålet om regelen om kjørelys. Undersøkelsen er gjennomført blant et landsrepresentativt utvalg i januar, på vegne av Codan Forsikring.

Over halvparten av de spurte i undersøkelsen tror at den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på, gjelder fortsatt. Riktig svar er at kjørelys bare er påbudt foran på bilen.

Skal spare drivstoff

– Det er bare frontlysene som må være på. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er mange sjåfører som ikke er klar over at de selv kjører uten baklys, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

På mange nye biler er baklysene slått av når lysinnstillingen står på «auto». Dette som en følge av EU-direktivet fra 2012, som ble innført for å redusere drivstofforbruket.

Utrykningspolitiet (UP) advarer mot farlige situasjoner, og er klare på at det er sjåføren som har ansvaret for at lysene er tilpasset forholdene.

Kjørelys: Hvor vanskelig kan det være?

UP: Sjåførens ansvar

– Det kan oppstå farlige situasjoner hvis lysene ikke er tent, eller kommer på for sent, for eksempel i tunneler, sier UP-sjef Runar Karlsen.

– Det er sjåførens ansvar at man har gode lys under alle forhold. Det betyr at kjørelysene skal være på både foran og bak når det er mørkt ute, sier Karlsen.

Han forteller at sensorene i bilen ikke alltid oppfatter at baklysene bør tennes.

– Typiske norske værforhold med tåke og regn kan skape problemer for automatikken. Derfor oppfordrer vi sjåfører til aktivt å velge kjørelys foran og bak idet de setter seg bak rattet, sier Karlsen, i en pressemelding.

En EU-regel fra 2012 gjør at baklyktene ikke behøver å være tent når bilen har på kjørelys. Dette er for å spare drivstoff.
En EU-regel fra 2012 gjør at baklyktene ikke behøver å være tent når bilen har på kjørelys. Dette er for å spare drivstoff.

Skru på lyset manuelt

NAF er kritiske til EU-direktivet som overstyrer den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på. De oppfordrer sjåfører til å skru på lyset manuelt i skumring og snøføyke, og ikke alltid stole på automatiske kjørelys.

– De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran, sier ​Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Det enkle rådet i høst- og vinterhalvåret vil være å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent uansett vær og føreforhold, sier Sødal.

Feil på lysene: Da får du kanskje ikke kjøre videre

De eldste vet best

Norstat-undersøkelsen viser at de mellom 40 og 60 år har bedre kjennskap til regelen om kjørelys enn de unge sjåførene. 43 prosent av de mellom 50 og 59 år svarer riktig på spørsmålet, mens bare 17 prosent av de mellom 18 og 29 år gjør det samme.

– Resultatene er overraskende da de yngste sjåførene burde ha fått med seg de nye reglene på kjøreopplæringen, mener Richvoldsen.

Ser man på svarene opp mot bilmerker, er det eiere av Kia, Suzuki og Skoda som svarer mest riktig, mens de med Mazda og Hyundai svarer mest feil.

LES MER: Derfor er det smart å sette bryteren på auto

Se video: Elbil fra Peugeot – kan bli storselger i Norge