første flyplass i landet med egen droneradar:

Slår alarm når dronene nærmer seg rullebanen

DRONEDETEKTOR: På Stavanger lufthavn har de fått nok av droner som flyr inn på deres område, på tross av strenge regler. Nå har de investert i et droneradarsystem som skal finne lovbryterne.
DRONEDETEKTOR: På Stavanger lufthavn har de fått nok av droner som flyr inn på deres område, på tross av strenge regler. Nå har de investert i et droneradarsystem som skal finne lovbryterne. Foto: Anker Sikkerhet / Reder Foto

STAVANGER (TV 2): Lufthavnen på Sola tar grep mot uvettig droneflyvning. Samferdselsministeren har store forventninger til den nye teknologien.

Dronepiloter som ignorerer flyforbudsonen ved lufthavnene er et økende problem.

Det er ulovlig å fly nærmere enn fem kilometer fra flyplasser, med mindre noe annet er avtalt.

Langt fra alle forholder seg til disse reglene.

– Ytterste konsekvens er at dronene kan gi skader på et fly, slik at det faller ned, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad til TV 2.

På Stavanger lufthavn, Sola, har de de fått nok.

– Avhengig av størrelse på flyene kan en regne seg fram til hvor mange menneskekliv som kan gå tapt i en sånn situasjon, sier hun.

Avinor har nå satt opp en radar som gjør utslag dersom uvedkommende er på vei inn til flyplassen.

DRONEJEGER: Lufthavndirektør i Avinor, Anette Sigmundstad, ved Stavanger lufthavn, har fått nok av droner på rullebanene. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
DRONEJEGER: Lufthavndirektør i Avinor, Anette Sigmundstad, ved Stavanger lufthavn, har fått nok av droner på rullebanene. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

– Den har en funksjon som gjør at den detekterer mindre gjenstander. Når droner flyr innenfor forbudssonen kommer det opp på en skjerm, og vi har mulighet til å spore den som opererer dronen, sier hun.

Stengte rullebaner

Senest i helgen fikk politiet melding om en drone som hadde forvillet seg inn på lufthavnen.

Ifølge Solabladet var dronen nær én av rullebanene, men flytrafikken ble ikke påvirket av hendelsen.

De har ikke sluppet like heldig unna tidligere.

Ved to anledninger har all lufttrafikk på Sola blitt stanset som følge av ulovlig flyvning, skriver Stavanger Aftenblad, og på nyttårsaften ble det full stopp i Tromsø.

I 2018 førte droner til stengte rullebaner på syv norske flyplasser. Ifølge Luftfartstilsynet var det totalt 37 tilfeller med ulovlig flyvning nær flyplasser i løpet av året som gikk. En markant økning fra 2017.

– Det koster enormt, både for flyselskapene og for operatørene ved lufthavnene, sier Bente Heggedal Løvold, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

For å få bukt med ulovlig dronebruk har de gått i gang med sanksjoner ved brudd på regelverket.

– Frykter dere at det bare vil bli mer av dette i tiden framover?

– Vi frykter det, men vi håper vi kan nå ut til folk. De fleste er interessert i å følge opp reglene når de kan dem. Selv om vi nå sanksjonerer og anmelder, skal vi også bli bedre på å lære opp, sier hun.

Fem enkle regler:

Det finnes over 400.000 droner i Norge og kun et fåtall er registrerte. Luftfartstilsynet har utarbeidet en liste med fem hovedregler og retningslinjer for bruk av droner:

  1. Du skal alltid kunne se dronen. Fly kun i dagslys og fly den på en hensynsfull måte. Fly aldri i nærheten av ulykkessteder.
  2. Ikke fly nærmere enn fem kilometer fra lufthavner med mindre annet er avtalt.
  3. Ikke fly høyere enn 120 meter over bakken.
  4. Ikke fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer. Hold en avstand på 150 meter.
  5. Ta hensyn til andres privatliv. Husk reglene for bruk av foto og video av andre personer.

Kilde: Luftfartstilsynet

    Ser på flere løsninger

    Også i andre land har droner skapt alvorlig trøbbel for flyplassene.

    I desember ble konsekvensene store da Storbritannias nest mest trafikkerte flyplass, Gatwick, ble utsatt for det politiet mente var bevisste forsøk på å hindre flytrafikken.

    Noen uker senere måtte Londons største lufthavn, Heathrow, også stenge rullebaner på grunn av droneobservasjoner.

    FORVENTNINGSFULL: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forventer at dronedetektering ved Sola skal bidra til å unngå trøbbel i lufttrafikken. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
    FORVENTNINGSFULL: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forventer at dronedetektering ved Sola skal bidra til å unngå trøbbel i lufttrafikken. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

    I disse tilfellene ble hundretusenvis rammet.

    – Det håper vi å slippe her, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

    Tirsdag besøkte han lufthavnen for å se hvordan radarsystemet fungerer i praksis.

    – At en nå begynner å se på løsninger som gjør at overvåkningen blir bedre, slik at vi kan håndtere risiko er veldig viktig. Derfor er dette et interessant prosjekt som vi håper gir gode resultater, sier han.

    – Burde alle norske lufthavner ha en slik radar?

    – Alle norske lufthavner må ha kontroll på luftrommet sitt. Dette er ett av prosjektene som Avinor ser på. Det er resultatene av prosjektene som vil avgjøre hva slags løsninger Avinor kommer til å velge.

    Lik TV 2 Nyhetene på Facebook