Andre ulykke på fem måneder:

– Får alarmklokkene til å ringe i industrien

INGEN OVERLEVENDE: Redningspersonell søker gjennom stedet der Ethiopian Airlines-flyet styrtet søndag morgen. Ingen av passasjerene overlevde ulykken.
INGEN OVERLEVENDE: Redningspersonell søker gjennom stedet der Ethiopian Airlines-flyet styrtet søndag morgen. Ingen av passasjerene overlevde ulykken. Foto: Tiksa Negeri/Reuters
Flygiganten Boeing er i hardt vær etter at deres flytype Boeing 737 MAX 8 har vært involvert i to ulykker på kun fem måneder.

Totalt 157 mennesker var om bord i Ethiopian Airlines-flyet ET302 da det styrtet kort tid etter avgang i Addis Abeba i Etiopia søndag morgen.

Ingen av de 157 personene overlevde ulykken.

Utenriksdepartementet bekreftet overfor TV 2 søndag kveld at en nordmann var om bord.

Røde Kors offentliggjorde søndag at de savner norske Karoline Aadland (28), en av deres økonomiarbeidere, etter ulykken.

– Vi frykter at Aadland er blant de omkomne, og vi har informert hennes nærmeste familie om dette. Våre tanker er nå med dem i denne vanskelige tiden, sier Apeland.

Problemer kort tid etter avgang

Flyet var på vei til Nairobi da det styrtet. Det tok av fra flyplassen i Addis Abeba 08.38 lokal tid, og klatret til 2600 meter. Kun seks minutter etter avgang mistet bakkekontrollen kontakt med flyet.

Flyet skal ha hatt ustabil vertikal hastighet etter take-off, men hva som førte til ulykken som tok livet av 157 mennesker er så langt ukjent.

– På dette tidspunktet kan vi ikke utelukke noe som helst, sier Ethiopian Airlines-direktør Tewolde Gebremariam ifølge BBC.

Flyselskapet opplyser dog at piloten meldte om problemer kort tid etter avgang og ønsket å returnere til flyplassen. Det er ikke kjent hva slags problemer det var snakk om.

– Flyet brant før det traff bakken

Flyekspert og pilot Kyle Bailey sier dog til Al Jazeera at det faktum at piloten tok seg til å sende nødmelding tyder på at problemet kan ha hatt å gjøre med kontrollen på flyet, og ikke for eksempel en eksplosjon.

– Vanligvis tar ikke pilotene seg tid til å kommunisere når store ulykker skjer og det har vært en eksplosjon. Det at de gjorde det nå får meg til å tro at de slet må å få kontroll på flyet, sier Bailey.

Tegegn Dechasa, et vitne til ulykken, sier imidlertid til nyhetsbyrået AFP at flyet var i flammer før det styrtet.

– Bakdelen av flyet var allerede i flammer like før det krasjet. Det svingte mye før det traff bakken, sier Dechasa.

Andre ulykke på fem måneder

I kjølvannet av ulykken har det blitt stilt store spørsmålstegn ved sikkerheten til Boeing 737 MAX 8. Søndagens ulykke er den andre store ulykken med flytypen på under fem måneder.

29. oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et Indonesian Lion Air-fly av samme type styrtet i havet utenfor Jakarta kort tid etter avgang.

Flytypen er Boeings nyeste flytype, og har kun vært i kommersiell bruk siden 2017. Ethiopian Airlines mottok ulykkesflyet så sent som i november 2018.

Ifølge Norsk Flygerforbund har det de siste to årene blitt levert rundt 350 737 MAX 8, og det foreligger bestillinger på over 5000.

Boeings 737-serie er verdens bestselgende passasjerfly, og anses som et av de mest pålitelige typene i industrien. Boeing har sendt teknikere til stedet for å gjøre undersøkelser av det som er igjen av flyet.

– Høyst mistenkelig

Lion Air-ulykken er ikke ferdig etterforsket, og det er foreløpig ingen beviser på at de to ulykkene kan ha hatt samme årsak.

Mary Schiavo, tidligere sjefsinspektør for transportdepartementet i USA og flyanalyst i CNN, mener imidlertid at det at det har skjedd to store ulykker på så kort tid med et så nytt fly vekker bekymring.

– Det er høyst mistenkelig. Her har vi et flunkende nytt fly som har styrtet to ganger på ett år. Det får alarmklokkene til å ringe i industrien, for det skjer bare ikke, sier Schiavo til CNN.

Hun trekker også fram flere likheter ved de to ulykkene: Begge ble operert av velkjente flyselskaper med et godt sikkerhetsrykte, og begge krasjet kort tid etter avgang. I tillegg slet begge to med ustabil vertikal hastighet før de styrtet, selv om Lion Air-flyet hadde betraktelig større problemer på dette området.

– Det er for mange likheter mellom ulykkene til å ikke bli bekymret, sier Schiavo.

Norsk Flygerforbunds flysikkerhetskomité skriver på Facebook at «det er for tidlig å si noe om årsaken til styrten, men det er selvsagt spekulasjoner om denne hendelsen kan settes i sammenheng med det som skjedde i Lion Air ulykken i Indonesia i november 2018.»

– Skulle det vise seg at det er en sammenheng mellom de to hendelsene kan det få konsekvenser for operasjon av denne flytypen, skriver de videre.

Setter MAX 8 på bakken

Ethiopian Airlines melder tidlig mandag morgen at de setter alle sine Boeing 737 MAX-fly på bakken i kjølvannet av ulykken, ifølge Reuters.

Ifølge flyselskapet er dette kun et ekstra sikkerhetstiltak.

Cayman Airways kunngjør i en pressemelding at også de har valgt å sette sine 737 MAX 8-fly på bakken som følge av søndagens tragiske ulykke. Flyene vil bli holdt på bakken fram til de mottar mer informasjon.

– Ettersom årsaken til denne triste ulykken så langt er ukjent, har vi valgt å stå ved vår forpliktelse om å sette passasjerenes sikkerhet først, skriver flyselskapet.

Kinesiske luftfartsmyndigheter har bedt innenlandske flyselskaper om å midlertidig sette sine 737 MAX 8-fly på bakken. Ifølge Flightradar24 berører dette 13 flyselskaper og rundt 100 individuelle fly.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook

Har du fått med deg disse klippene?

Vis mer