Ferraris nye råskinn - fem nordmenn har bestilt allerede

Dette er helt nye F8 Tributo. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når du egentlig tror at grensen er nådd, så klinker Ferrari bare til med nok en hinsides modell...

Italienerne har nemlig vist oss etterfølgeren til suksessmodellen 488 GTB.

Dette er rett og slett en av nyhetene vi husker aller best fra den store bilmessen i Geneve.

Tidenes kraftigste V8-er

Nykommeren heter F8 Tributo. Den har blitt hakket bedre enn forgjengeren på alle områder. Ferrari sier til og med at komforten er økt, selv om akkurat det langt i fra er viktigste argument i en superbil.

Motor er derimot vesentlig – noe italienerne selvfølgelig tar på alvor. Derfor har de like gjerne plassert Ferrari-historiens kraftigste V8-er noen sinne i nye F8.

Vi snakker 3,9 liter og turbo. Nå yter motoren hele 720 hk og 770 Nm. Det er 50 hk mer enn forgjengeren, og samme oppskrift som i 488 Pista.

Sammenlignet med 488 GTB er aerodynamikken forbedret med 10 prosent.
Sammenlignet med 488 GTB er aerodynamikken forbedret med 10 prosent.

Se opp – her er en ny Tesla-killer

Evolusjon

Når ingeniørene attpåtil har klart å kutte vekk 40 kg, betyr det at ytelsene på nye F8 Tributo øker i takt. Nå er sprinten fra 0-100 km/t i mål på bare 2,9 sekunder. 0-200 tar 7,8 sekunder, mens toppfarten er 340 km/t.

Designtrekkene kjenner vi igjen fra 488, så her er det mer snakk om en evolusjon. I likhet med de aller fleste nybiler om dagen, har også F8 Tributo fått skarpere og mer aggressive linjer.

Bak vil nok entusiastene dra kjensel på lexanglasset over motorrommet og den ikoniske laksetrappen vi så på F40. I tillegg hinter Ferrari tilbake til sin fortid ved å gjeninnføre fire baklykter, omkranset av en spoiler integrert i bilens karosseri.

I videovinduet øverst kan du se mer av nye F8 Tributo – under verdenspremieren i Geneve.

Superbilen fra Modena har aldri vært mer lettkjørt og brutal på samme tid...
Superbilen fra Modena har aldri vært mer lettkjørt og brutal på samme tid...

Eksklusivt: Vi kjører tidenes raskeste Ferrari​

Se video: Her kjører vi Ferrari 488 GTB med tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen: – Det er BARE moro!