Kaffe bør man være varsom med å innta etter lunsj, mener allmennlegen Rangan Chatterjee.
Kaffe bør man være varsom med å innta etter lunsj, mener allmennlegen Rangan Chatterjee. Foto: Colourbox

ekspertlegens enkle steg til bedre helse:

– Trapp ned på kaffe

SKAVLAN (TV 2): Ifølge Dr. Rangan Chatterjee trenger man verken komplisert utstyr, medlemskap på treningssenter eller dietter for å bedre helsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Allmennlege Dr. Rangan Chatterjee mener man ikke trenger å velge mellom et sunt liv, og et liv man nyter. I denne ukens avsnitt av Skavlan, gir han råd om hvordan man kan få begge deler.

Se Dr. Chatterjee vise frem øvelsen for bedre setemuskulatur hos Skavlan på TV 2 Sumo nå.

Dr. Rangan Chatterjee har gjennom BBC-serien «Doctor in the House» flyttet inn til pasientene sine i 4-6 uker for å observere deres livsstiler på nært hold.

I boken hans «The 4 Pillar Plan», bruker han egne erfaringer fra tv-serien og sin karriere som lege, kombinert med etablert forskning for å gi råd om bedre generell helse.

Fire nøkkelområder

De aller fleste vil forbinde god helse med sunn mat og fysisk aktivitet. Disse to punktene utgjør naturligvis også to av det Chatterjee kaller «de fire nøkkelområdene» i fokus på veien til god helse.

Han sier han tror på små, oppnåelige endringer, som å drikke mer vann og spise flere grønnsaker og mindre sukker.

– Jeg tror vi har overkomplisert helse. Jeg tror vi har gjort det til noe som er veldig vanskelig. Og til noe vi må velge - sånn at jeg kan enten være sunn, eller jeg kan nyte livet mitt. Men jeg tror ikke man må velge, jeg tror man kan få til begge deler.

Dr. Rangan Chatterjee hos Skavlan.
Dr. Rangan Chatterjee hos Skavlan.

For kanskje enda mer fristende enn de to første nøkkelområdene, er de to siste.

– Akkurat like viktig, er søvn og avslapning, sier han.

Chatterjee mener blant annet man kan tjene helsemessig på å la hjernen hvile ved å minske tiden foran en skjerm. Ett av forslagene er derfor en såkalt «skjermfri søndag».

Lys som hjelper

Skjermer bør man også holde seg unna før man legger seg, ifølge legen.

Dr. Chatterjee er en av mange som mener søvn er essensielt for god helse. Han kommer derfor med et råd til oss her oppe i nord, som kanskje kan være lettere sagt enn gjort.

– Eksponering for naturlig lys i løpet av dagen er så viktig for at du skal få sove om natten, sier han.

Heldigvis er det ikke lange tiden som skal til, og er man så heldig å ha en lunsjpause i arbeidstiden, kan man kanskje unne seg nok naturlig lys til å få sove godt om natten.

– Kom deg ut i 20 minutter hver eneste morgen, det er et godt råd for søvn, sier Chatterjee.

Kutt kaffen

Likevel mener han det er flere ting enn lite lys som kan ødelegge den gode kvalitets-søvnen. Deriblant våre nordiske kaffevaner.

– Altså dere elsker jo kaffen deres her. Men mange innser ikke det at å få i seg koffein etter klokka tolv på ettermiddagen, kan være problematisk for søvnen.

Selv om de fleste vet at kaffe ikke er det beste å få i seg på sengekanten, mener Chatterjee at man bør holde seg unna kaffekoppen også allerede rundt lunsjtider.

– Hvis du fyller opp en kopp med kaffe klokka tolv på dagen, vil fortsatt en fjerdedel av den gå rundt i blodet ditt ved midnatt, hevder han.