Nei, det er ikke ofte vi finner et brannslukkingsapparat under førersetet på en ny stasjonsvogn.
Nei, det er ikke ofte vi finner et brannslukkingsapparat under førersetet på en ny stasjonsvogn.

Når du finner dette under førersetet i en stasjonsvogn – da er det alvor!

Så er det ikke en helt vanlig stasjonsvogn heller.

435 hestekrefter og 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Da tenker du kanskje sportsbil?

Som regel er det riktig. Men ikke alltid. Noen ganger kan slike tall faktisk tilhøre noe helt annet: Som for eksempel en diger familiestasjonsvogn fra Mercedes.

Når ekspertene hos AMG har gjort seg ferdig med Mercedes E-klasse stasjonsvogn og gitt den navnet Mercedes-AMG E 53 4Matic er vi nemlig der.

Med en bil som kan kjøre fra det aller meste på veiene – men som også har et bagasjerom på 640 liter og plass til hele familien.

Heftig bruk

Og som kan ha én ting til: Nemlig brannslukningsapparat plassert under førersetet. Det er ikke noe vi vanligvis finner i en stasjonsvogn!

Her sender det signaler om banekjøring og heftig bruk. Og om det kanskje ikke er Mercedesen som får bruk for det, kan det jo brukes til å slukke branner hos biler som forsøker å yppe seg mot den!

Stasjonsvogn og sportsbil i ett: Det er hva du får hvis du velger denne AMG-utgaven av Mercedes E-klasse stasjonsvogn.
Stasjonsvogn og sportsbil i ett: Det er hva du får hvis du velger denne AMG-utgaven av Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

100 biler med brannslukkingsapparat

– I fjor ble det faktisk produsert over 100 biler utstyrt med brannslukningsapparat. Det er tilgjengelig som opsjon på de fleste modellene vi selger, forteller Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz i Norge.

Han legger til:

– Vi håper selvsagt at våre kunder aldri havner i en situasjon der et brannslukningsapparat er nødvendig, men så er det dette med sikkerhet først, som alltid har stått sentralt hos oss.

Dette kraftverket spyr ut 435 hestekrefter.
Dette kraftverket spyr ut 435 hestekrefter.

Solgte 235 biler i fjor

AMG-salget i Norge lå lenge på noen titalls biler i året. Men så løsnet det skikkelig tilbake i 2016. I fjor endte totalen på 235 solgte AMG-eksemplarer her til lands.

Det skjer samtidig som den norske importøren har utvidet antallet modeller betydelig. Per nå selges det hele 58 (!) ulike AMG-utgaver i Norge.

Den ser ganske diskret ut og mange vil nok tro at dette
Den ser ganske diskret ut og mange vil nok tro at dette "bare" en en Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Det er det imidlertid ikke!

Fra 640.000 kroner

Prisspennet er enormt. Du kan bli eier av ny AMG-utgave av minste A-klasse fra fra 640.000 kroner – men du kan også bruke godt over 3 millioner kroner på en heftig AMG-cabriolet.

– Med en portefølje som strekker seg fra innstegsmodellen A 35 til V12-monsteret S 65, snakkes det ikke lenger om den typiske AMG-kunden, men om en svært bred gruppe mennesker som kun har til felles at de elsker AMG-opplevelsen. Det kan være alt fra den entusiastiske taxisjåføren som frakter smilende kunder i en E 63 S, til den raskeste 18-åringen i verden, Jakob Ingebrigtsen, som nylig hentet en knall gul A 35 med takspoiler hos Bertel O. Steen i Rogaland, sier Audun Hermansen.

Se video: Her kommer en skikkelig monster-SUV