Slår alarm: – Uholdbar lang ventetid på førerkortet

Og nå reduserer Vegvesenet åpningstidene.

Mange teller ned til de kan kjøre opp og få førerkort. Men i praksis må en god del belage seg på å vente lenger. Statens vegvesen sliter nemlig med lange køer her, Foto: Scanpix
Mange teller ned til de kan kjøre opp og få førerkort. Men i praksis må en god del belage seg på å vente lenger. Statens vegvesen sliter nemlig med lange køer her, Foto: Scanpix

Å få førerkort er noe veldig mange av oss gleder oss til lenge før den store dagen kommer. Men nå blir denne drømmen utsatt for mange.

Statens vegvesen har nemlig lenge slitt med lange ventetider på selve oppkjøringen. Når slår Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) alarm om situasjonen. De mener dette går ut over elevene, trafikkskolene og næringslivet.

– Situasjonen er alvorlig og det er svært bekymringsfullt at Statens vegvesen nå reduserer åpningstidene på syv svært viktige trafikkstasjoner på Østlandet. Vi frykter for konsekvensene av dette, som vi tror vil føre til at allerede lange ventetider på oppkjøring blir enda lengre, sier direktør Torgeir Abusdal i ATL.

Tar ikke situasjonen på alvor

De har i flere år klaget til Statens vegvesen for å få bukt med de stadig økende ventetidene på oppkjøring, uten å bli hørt. Daglig får ATL henvendelser fra medlemmer som opplever at de må vente i månedsvis på oppkjøring for sine elever.

– Dessverre opplever vi at Statens vegvesen er vanskelige å jobbe med rundt dette. Det virker som om de ikke tar alvorligheten i situasjonen inn over seg, og når de nå i tillegg skal redusere åpningstidene på flere trafikkstasjoner er det alvorlig. Nå nærmer våren seg hvor også MC-prøver vil gi ytterligere press på trafikkstasjonene og om ikke lenge er det ferieavvikling hvor vi vet at det normalt topper seg, sier Abusdal, i en pressemelding.

Her går Broom-Vegard opp til "eksamen" – 24 år siden sist

11 ukers ventetid

– At man må vente i opp til flere måneder på å ta sertifikatet er helt uholdbart. Det burde maksimalt være snakk om et par uker. Dette vil jeg ta opp med samferdselsministeren, sier Morten Stordalen som er samferdselspolitisk talsmann for FrP.

ATL har nå i begynnelsen av mars sjekket ventetidene ved flere av trafikkstasjonene hvor man nå planlegger å redusere åpningstidene. Ved flere av trafikkskolene er det allerede nå 11 ukers ventetid på oppkjøring, mens det er godt over en måneds ventetid ved andre stasjoner.

I Larvik, som riktignok ikke er truet av reduserte åpningstider, er det ikke mulig å kjøre opp før langt ut i mai måned.

Du mister ikke lappen i Norge, selv om du råkjører i utlandet

Du kan bli nødt til å smøre deg med tålmodighet hvis du skal ha oppkjøring på en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen.
Du kan bli nødt til å smøre deg med tålmodighet hvis du skal ha oppkjøring på en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen.

Må iverksette tiltak

– Allerede nå er ventetidene uholdbare ved disse stasjonene, og det sier seg selv at ventetiden ikke kommer til å gå ned når trafikkstasjonene stenger en dag i uken fra og med neste uke, sier Abusdal.

I en undersøkelse ATL gjorde blant sine medlemmer sommeren 2018 sa 66 prosent at de opplevde ventetiden på å få time til oppkjøring som lang, og de fleste skolene opplevde at ventetidene har økt kraftig i løpet av de siste fem årene.

– Det må gå an å iverksette tiltak for å få redusert dette. Man bør vurdere å gi kurs til kjøreskolelærere som er villig til å påta seg sensoroppdrag for å ta av de største toppene, som gjerne kommer nå om våren. Mange vil om ikke lenge ta lappen på MC, både lett og tung, det må gå an planlegge for at det naturlig kommer en topp om våren, sier Stordalen.

Én oppkjøring om dagen

Han legger til:

– Det må også kunne vurderes om andre oppgaver sensorene utfører kan nedprioriteres, slik at man får vekk køene. Det er uansett ikke akseptabelt at Statens vegvesen vil redusere åpningstidene da de har så lange ventetider som nå, sier Stordalen.

– Vi kan ikke fortsette å ha det på denne måten. Dette er en uholdbar situasjon og jeg blir svært betenkt når jeg leser områdegjennomgangen til Statens vegvesen hvor det klart fremkommer at flere sensorer ikke har mer enn en oppkjøring om dagen. Det sier seg selv at her kan ressursene utnyttes bedre, hvis ikke må man åpne opp for at andre aktører kan gå inn å ta denne oppgaven som Statens vegvesen tydelig ikke klarer å levere på en god måte til publikum, sier Abusdal.

LES MER: Nå blir det enklere å sjekke om førerkortet er gyldig

Se video: Så enkelt kan det være å miste førerkortet