Årets bil i Europa er en presisjetung kåring, med lange tradisjoner. Hvert år kåret en jury bestående av motorjournalister fra hele Europa en vinner.

I år var syv biler med til finalen, og nå har det akkurat blitt kåret en vinner, i forkant av den store bilutstillingen i Geneve.

Finalistene i Årets bil 2019 er i alfabetisk rekkefølge Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes A-klasse og Peugeot 508.

Og vinneren er: Jaguar I-Pace!

I forkant av selve kåringen, gikk naturligvis spekulasjonene høyt.

Brooms Vegard Møller Johnsen er på vei til i Geneve og skal rapportere hjem fra bilutstillingen de kommende dagene. Han sier dette om juryens valg:

Kan ha stor verdi

– I-Pace var en av de store favorittene, men samtidig blir Jaguar av mange sett på som et litt sært og smalt bilmerke. Og dette er altså en elbil. Men Jaguar er tidlig ute blant de etablerte bilprodusentene her, det har nok gitt dem mye ekstra bonus. Og så har jo bilen fått en veldig varm mottagelse, sier Møller Johnsen.

– Hva betyr dette konkret for Jaguar og I-Pace?

– Det kan nok fort være veldig mye. Én ting er at Jaguar naturligvis vil bruke dette for alt det er verdt i markedsføringen av bilen. Samtidig skal vi huske at elbiler i mange store markeder fortsatt blir sett på noe temmelig sært. Da kan en tittel som dette være ekstra viktig. Det skaper mye blest rundt bilen – og elbiler generelt, sier Møller Johnsen.

Jaguar har klart noe de aldri har vært i nærheten av før

Mange var skeptisk til om en bil som både er Jaguar og elbil kunne gå til topps. Men det klarte I-Pace.
Mange var skeptisk til om en bil som både er Jaguar og elbil kunne gå til topps. Men det klarte I-Pace. Foto: Scanpix

Fikk like mange stemmer

Dette er for øvrig første gang i historien at Jaguar stikker av med denne tittelen. Og det ble særdeles close race i finalen. Da alle jurystemmene var talt opp, viste det seg at Jaguar I-Pace og sportsbilen Alpine A110 hadde fått nøyaktig like mange poeng. Det har aldri skjedd før i denne konkurransen.

Dermed måtte man gå gjennom stemmene på nytt og sjekke hvor mange av jurymedlemmene som hadde innstilt hver av de to på sin førsteplass. Det viste seg at I-Pace hadde 18 førsteplasser, mot 16 for Alpine. Dermed ble det britisk seier!

Dette ble kåret til årets beste bil-interiør

Her er Jaguar I-Pace i den norske fjellheimen, bilen har solgt svært godt siden introduksjonen i fjor høst.
Her er Jaguar I-Pace i den norske fjellheimen, bilen har solgt svært godt siden introduksjonen i fjor høst.

Nye og folkelige

Det ligger noen faste kriterier til grunn for å kunne være med i denne kåringen. Bilen skal være relativt folkelig, hvilket innebærer at det skal ligge til grunn et forventet salg på minst 5.000 eksemplarer per år.

I tillegg må alle bilene være helt nye, det kan ikke være oppgraderte/facelift-versjoner av allerede eksisterende modeller. Det siste kravet er at bilene må være introdusert i minst fem europeiske land, innen årets slutt.

Volvo stakk av med seieren i fjor. Som for Jaguar i år, var det første gang Volvo vant denne kåringen.
Volvo stakk av med seieren i fjor. Som for Jaguar i år, var det første gang Volvo vant denne kåringen.

Volvo vant for første gang

Juryen som avgjør hvem som vinner består av motorjournalister fra hele Europa – antallet representanter fra hvert enkelt land baseres på størrelsen av landets bilmarked eller bilproduksjon. For Norges del betyr det ett jurymedlem.

PS: I fjor gikk Volvo XC40 helt til topps i kåringen, og ble Årets bil 2018. Da var det første gang i historien at en Volvo ble Årets bil. Det er også første gangen en svensk bil gikkhelt til topps. Saab klarte nemlig aldri å hente hjem denne tittelen mens de eksisterte.

LES MER: Slik gikk det da vi dro til fjells med Jaguar I-Pace

Se video av Jaguar I-Pace under: