Nå skal ikke Volvos biler gå så fort lenger

Tar i bruk et drastisk virkemiddel.

2020-modellene fra Volvo får topphastigheten nedjustert med inntil 70 km/t. Trafikksikkerhet er årsaken.
2020-modellene fra Volvo får topphastigheten nedjustert med inntil 70 km/t. Trafikksikkerhet er årsaken.

Mandag morgen bragte vi i Broom nyheten om at Europaparlamentet vurderer et forslag om obligatorisk hastighetsbegrensning i alle nye biler, innen 2022.

Det er snakk om en hastighets-begrenser innebygget i bilen som ikke gjør det mulig å kjøre fortere enn 130 km/t.

Les den saken her:

Ikke før var nyheten sluppet, før Volvo kom med en pressemelding om at de fra neste år skal de redusere toppfarten på samtlige av sine nye modeller til maksimalt 180 km/t. Årsaken er trafikksikkerhet.

– Som bransjeledende innen sikkerhet ønsker Volvo Cars å sende et tydelig signal om hvor farlig høy fart kan være i veitrafikken. Derfor har selskapet besluttet å redusere toppfarten på alle sine biler til 180 kmt fra 2020, skriver de i en pressemelding.

Volvos 2020-visjon, som sier at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo fra 2020, er en av de mest ambisiøse sikkerhetsvisjonene i bilindustrien. Volvo erkjenner at teknologi alene ikke vil bidra til å nå nullvisjonen og utvider derfor fokuset til å også inkludere bilførers adferd.

Høy fart er én av tre hovedutfordringer

Gjennom Volvos forskning er det identifisert tre hovedutfordringer knyttet til sikkerhet som står til hinder for at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i selskapets biler. Kjøring i høy fart er en av de største utfordringene.

Håkan Samuelsson, CEO i Volvo Cars.
Håkan Samuelsson, CEO i Volvo Cars.

– Vi vet at å redusere toppfarten som tiltak ikke alene er nok, men det er verdt å gjøre det, om det bare redder ett liv, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sports-SUV

Ønsker å starte en diskusjon

I tillegg til å redusere bilenes toppfart utforsker Volvo også hvordan en kombinasjon av en intelligent fartskontroll og virtuell inngjerdingsteknologi (geofencing) kan redusere bilers fart automatisk i områder som rundt skoler og sykehus i fremtiden.

– Vi ønsker å starte en diskusjon om hvorvidt bilprodusenter har rett, eller til og med en plikt, til å installere teknologi som gjør at bilens fører endrer adferd. Dette gjør vi for å kunne håndtere utfordringer knyttet til kjøring i for høy fart, kjøring i ruspåvirket tilstand eller kjøring mens man er distrahert. Vi har ikke et klart svar på dette spørsmålet, men vi mener Volvo burde vise lederskap i denne diskusjonen og være en pionér, sier Samuelsson.

Utfordringen med kjøring i veldig høy fart, er at over en viss hastighet er ikke sikkerhetsteknologi i biler, og smart utformet infrastruktur, lenger nok til å forhindre skader og dødsulykker i trafikken. Det er derfor det er fartsgrenser i de fleste vestlige land. Likevel er råkjøring vanlig og en av de viktigste årsakene til dødelige trafikkulykker.

Her er den helt nye Polestar 2:

Denne Volvo V60-en har i 2019 en toppfart på 250 km/t. Fra 2020 vil den være nedjustert til 180 km/t.
Denne Volvo V60-en har i 2019 en toppfart på 250 km/t. Fra 2020 vil den være nedjustert til 180 km/t.

For få forstår farene

Millioner av mennesker får fortsatt fartsbøter hvert år og trafikkulykkesstatistikk fra amerikanske National Highway & Traffic Safety Administration viser at 25 prosent av alle dødsfall på amerikanske bilveier skyldes kjøring i for høy hastighet.

Jan Ivarsson, sikkerhetsekspert i Volvo, mener det er en utfordring at mange fortsatt ikke forstår farene knyttet til kjøring i høy hastighet.

– Som mennesker forstår vi hvilke farer slanger, edderkopper eller høyder kan utgjøre, men det samme er ikke tilfelle når det kommer til fart. Folk kjører ofte fortere enn trafikksituasjonen de befinner seg i tillater eller de overvurderer egne evner. Vi må fremme bedre adferd i trafikken og hjelpe folk med å innse og forstå at kjøring i høy fart er farlig, sier Ivarsson,

Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Flere utfordringer

I tillegg til kjøring i høy fart har Volvo identifisert to andre barrierer som står i veien for selskapets nullvisjon. Den første av disse er kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette er ulovlig i de fleste deler av verden, men fremdeles er det en av hovedårsakene til skader og dødsulykker i trafikken.

Den andre barrieren er distraksjon og forstyrrelser. Bilførere blir distrahert av mobiltelefoner og andre ting som gjør at de ikke har full fokus på bilkjøringen. Dette er også en viktig årsak til trafikkulykker og på mange måter like farlig som kjøring i ruspåvirket tilstand.

Volvo skal presentere idéer og forslag til hvordan disse utfordringene kan håndteres på et sikkerhetsevent som arrangeres i Gøteborg 20. mars.

Les også: Elbilsalget er doblet – på bare ett år

Hva synes du – er det riktig å senke toppfarten? Vi tar diskusjonen i kommentarfeltet under:

Video: Her oppdager bilen at det snart smeller