Menn er kraftig overrepresentert på statistikken over hvem som omkommer på norske veier. Så langt i år er antall dødsfall redusert, sammenlignet med fjoråret. Kraftig fokus på sikrere biler har vist seg å gi resultater på dette området. Bildet viser en Volvo XC40 som krasjtestes.
Menn er kraftig overrepresentert på statistikken over hvem som omkommer på norske veier. Så langt i år er antall dødsfall redusert, sammenlignet med fjoråret. Kraftig fokus på sikrere biler har vist seg å gi resultater på dette området. Bildet viser en Volvo XC40 som krasjtestes.

Tre omkom i februar-trafikken – de hadde én ting til felles

Også ungdom er overrepresentert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At menn er verstingene ute på veiene er nok dessverre ikke bare en myte. Det blir også bekreftet hver gang det legges frem nye tall på antall omkommede i trafikken.

Februartallene for Norge er akkurat klare, de viser at tre personer mistet livet på norske veier denne måneden.

Det er en nedgang fra februar i fjor, da åtte personer mistet livet. Alle de tre omkomne i februar var menn.

– Menn fortsetter å markere seg negativt på ulykkestatstikken, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen.

Går i riktig retning

Til sammen har ti personer omkommet i trafikken så langt i 2019. Også det er en nedgang fra samme tid i fjor, da 14 personer mistet livet i trafikken.

– Vi ser en liten nedgang i antall omkomne for 2019 så langt, og for februar spesielt. Så per i dag kan vi si at ulykkesutviklingen går i riktig retning. Men det går fortsatt for sakte, og vi er dessverre langt unna nullvisjonen om ingen hardt skadde og drepte i trafikken, sier Johansen, i en pressemelding.

Nytt EU-krav skal avverge elbil-ulykker

Å stoppe de som bryter fartsgrensene er en prioritert oppgave for politiet i Norge.
Å stoppe de som bryter fartsgrensene er en prioritert oppgave for politiet i Norge. Foto: Scanpix

Menn skiller seg ut

To av de som mistet livet i februar var ungdommer. Av de tre som omkom, var to bilførere og en var passasjer.

Så langt i år har åtte menn og to kvinner omkommet på veiene. Det betyr at tendensen med at menn dominerer ulykkesstatistikken er veldig klar.

– Nok en gang ser vi at menn skiller seg ut negativt i ulykkesstatistikken. Selv om menn kjører mer enn kvinner forklarer ikke det alene de store kjønnsforskjellene i statistikken. Det er bekymringsfullt at det er langt flere menn enn kvinner som mister livet i trafikken, og her har vi en stor og viktig jobb foran oss, fortsetter Johansen.

Bilen høres nesten ut som et tog – vet du hva det kan skyldes?

Rundkjøringene kan være skumle på vinterstid. Her skjer det også mange ulykker, gjengangeren er at man holder for høy fart inn mot rundkjøringen og ikke rekker å bremse ned.
Rundkjøringene kan være skumle på vinterstid. Her skjer det også mange ulykker, gjengangeren er at man holder for høy fart inn mot rundkjøringen og ikke rekker å bremse ned. Foto: Broom

Fortsatt vinter

Selv om det er vår i luften mange steder i landet og det går mot lysere tider, advarer Trygg Trafikk norske trafikanter mot å tro at vinteren er over.

– Det er all grunn til å fortsette å være forsiktig. Mange steder er det nå minusgrader på natten og plussgrader om dagen. Det kan gi svært vanskelige og uforutsigbare føreforhold. Husk at det fortsatt er vinter i Norge. Avpass farten til føret, vær ekstra oppmerksom og behold vinterdekkene på, avslutter Johansen.

LES MER: Men denne bilen har de klart noe ganske utrolig

Krise-resultat: Her ble det null stjerner i krasjtest