Tesla bekrefter: Nå kommer lavpris-modellen

Priskutt med en gang også i Norge.

Tesla Model 3 har endelig kommet til Norge, men bare i de mest kostbare versjonene. Men nå bekrefter Tesla også at innstegsmodellene er på vei.
Tesla Model 3 har endelig kommet til Norge, men bare i de mest kostbare versjonene. Men nå bekrefter Tesla også at innstegsmodellene er på vei.

Når Tesla kommer med nyheter, gjøres det ikke helt som hos andre bilprodusenter. Nei, Elon Musk & Co har forlengst vist at de er utrolige gode på å skape oppmerksomhet – og få ut budskapet sitt bredt.

Som sent i går kveld norsk tid, da Tesla slapp ny informasjon om både modeller, priser – og selve organiseringen sin. Det ble en skikkelig happening, igjen.

Mest interessant for norske forhold er nok at Tesla nå – endelig – forteller at de er klare for å lansere rimeligste utgave av Model 3.

Dette er innetegsutgaven av innstegsmodellen – og en bil Tesla selv har snakket høyt om mange ganger.

Smart strategi

Det begynner å bli veldig lenge siden Elon Musk første gang gikk ut og sa at denne bilen skulle selges til svært gunstige 35.000 dollar. Det ga voldsom PR-effekt den gangen.

Men da produksjonen av Model 3 startet, valgte man i stedet å prioritere langt dyrere utgaver. "Billig-Teslaen" ble derfor lagt litt på is, men nå kommer den altså.

– Den strategien er naturligvis smart. Tesla har hatt et voldsomt trøkk rundt Model 3 i starten, med en seriøst lang liste av interessenter. Da er det naturligvis også viktig for dem å tjene mest mulig penger de bilene de selger i starten. Derfor har de prioritert de kostbare versjonene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Interessen for Model 3 har vært enorm, helt siden Tesla først gikk ut og fortalte om bilen.
Interessen for Model 3 har vært enorm, helt siden Tesla først gikk ut og fortalte om bilen.

Vi må vente litt

Omregnet til norske kroner, er 35.000 dollar omtrent nøyaktig 300.000 kroner. Om det blir norsk pris, er ikke mulig å si ennå. Her spiller flere ting inn: Fraktkostnader, marginer, dollarkurs og det at bilen ikke har moms i Norge, for å nevne noe.

I USA starter utleveringene av denne modellen i løpet av noen uker. Her i Europa må vi smøre oss med litt mer tålmodighet: Fra tre til seks måneder, heter det offisielt fra Tesla.

Hva får du så hvis du velger billig-Teslaen? Jo, en bil som har offisiell rekkevidde (standard range) på 354 kilometer, målt etter den amerikanske EPA-standarden. Denne er noe strengere enn WLTP som brukes i Europa.

Enklere interiør

At det er basismodell reflekteres også i interiøret. Her er det manuelt justerbare stoffseter som gjelder. Tesla har også plukket bort endel av utstyret fra de mer kostbare modellene. Det skal heller ikke være mulig å putte på mye tilvalg. Det har med forenkling av selve produksjonsprosessen å gjøre.

Tesla kommer også med en utgave kalt Standard Range Plus. Denne øker rekkevidde til 385 kilometer og har et litt mer påkostet interiør. Denne skal koste 2000 dollar (i underkant av 20.000 kroner) mer enn basisutgaven.

Model 3-interiøret er svært minimalistisk. På de minste modellene forsvinner det også endel utstyr,
Model 3-interiøret er svært minimalistisk. På de minste modellene forsvinner det også endel utstyr,

Kutter kostnader – og priser

I natt fortalte Tesla også at de skal legge om distribusjonen av bilene sine. De skal droppe flere forhandlere og satse ytterligere på rent nettsalg. Det skal spare kostnader, som også kommer kundene til gode.

Som et resultat av dette, kutter Tesla prisene. I gjennomsnitt er det snakk om prisnedgang på seks prosent, også i Norge.

Model 3 med 4x4 går ned nesten 25.000 kroner i det norske markedet, til 429.800 kroner. Mens den heftige Performance-utgaven har fått priskutt på nærmere 35.000 kroner, nå koster den 521.100 kroner.

Model 3 går rett i strupen på de kompakte og folkelige elbilene når den nå kommer i ny og rimeligere utgave.
Model 3 går rett i strupen på de kompakte og folkelige elbilene når den nå kommer i ny og rimeligere utgave.

Mister støtteordning

Kostnadskuttene kan også være helt avgjørende for Tesla. De møter nå store utfordringer hjemme i USA. Så langt har de som har kjøpt Tesla i USA fått et betydelig skattefradrag. Men denne ordningen er begrenset til totalt 200.000 biler per produsent. For Tesla-kjøperne betyr det at skattefradraget i år blir mindre, for så å ville falle helt bort.

Da har Tesla to valg: Satse på at kjøperne likevel er der – eller kutte prisene tilsvarende støtten som forsvinner. Priskuttet de nå har lansert, blir sett på som et ledd i dette. Samtidig som selskapet har fullt fokus på å kutte øvrige kostnader etter en periode der det meste har handlet om å få opp produksjonen og levere ut flest mulig eksemplarer av Model 3.

Se video: Her testet vi Model 3 i Norge