– Jobben min er å tenke fritt og bruke kreativiteten. Særlig i starten er det viktig å ikke se begrensninger. Vi designere må pushe grenser, se hvor langt vi kan gå. Og jeg elsker denne jobben!

Alessandro Messale sitter ved et minimalistisk skrivebord, i et stort og lyst rom. Vi er invitert inn i Nissans designsenter i London. Her er det egentlig ikke adgang for noen andre enn de som jobber i selskapet. Men i dag har Nissan gjort et unntak, og inviterte et lite knippe journalister på besøk.

Deler av designsenteret er sperret av og vi har fått strengt fotoforbud der. Men ut over det får vi et unikt innblikk i hvordan hverdagen er på et sted som dette.

Jobber med neste Qashqai

Alessandro er fra Italia, men har bodd i London og jobbet for Nissan de siste fire årene. Og han har en jobb veldig mange gutter (og jenter) drømmer om: Han er nemlig bildesigner.

– Dette er den første jobben min etter studiene. Jeg har vært med og designet flere av Nissans modeller. Akkurat nå driver jeg blant annet med det som skal bli neste generasjon Qashqai, forteller Alessandro.

– Kan jeg få se en skisse av den?

– He he, nei! Da har jeg nok ikke noen jobb her lenger. Men jeg kan si så mye som at den vil bli temmelig annerledes enn dagens modell.

Verdens største bildesigner gir seg ikke likevel

Slik ser dagens Nissan Qashqai ut. Hos Nissan er man nå godt i gang med oppfølgeren.
Slik ser dagens Nissan Qashqai ut. Hos Nissan er man nå godt i gang med oppfølgeren.

Én vinner til slutt

Alesandro understreker at bildesign i stor grad handler om teamarbeid. Og veldig mange timer med skisser.

– Det starter med en brief. Hva slags bil det er vi skal lage, størrelse, klasse og så videre. I starten skisser vi for hånd. Her handler det om å få opp flest mulig ideer, ikke låse seg i noen spor. Så går vi over i den digitale fasen. Underveis blir veldig mange ideer forkastet og det spilles inn nye. Vi bruker utallige timer i møter, der vi diskuterer veien videre. Og til slutt er det opp til sjefene å bestemme hvordan det endelige resultatet skal bli, forteller Allessandro.

Ofte ender det opp med flere konkrete og "ferdige" design, som blir vurdert opp mot hverandre. Til slutt er det én vinner, det som blir til en bilmodell.

Det er ingen hemmelighet at det må svelges mange kameler på veien. Designerne må gjerne stå på sitt, men til syvende og sist er det mange andre ting som bestemmer hvordan designet blir. Det avhenger blant annet av hvor langt sjefene tør å gå. Økonomi er også svært viktig. Det hjelper ikke hvor lekkert et design ser ut, hvis det blir for dyrt å sette det i produksjon. Tekniske løsninger trumfer også ofte design. Det å bygge en bilmodell er svært komplekst, derfor blir det også gjerne mange kompromisser underveis.

Topp 5: Biler fra en mester-designer

Det starter ofte på papir, før jobben går over til å bli digital.
Det starter ofte på papir, før jobben går over til å bli digital.

Kledt i svart

– For meg som designer handler det om å selge ideene mine godt. Jeg må komme opp med noe som er attraktivt, for mange. Hvis ideen er god nok, kan vi lage et marked som ikke er der fra før. Det er noe alle designere drømmer om, forteller han.

Det ligger utrolig mange skisser bak en ferdig modell. Denne er fra prosessen fram til dagens Qashqai.
Det ligger utrolig mange skisser bak en ferdig modell. Denne er fra prosessen fram til dagens Qashqai.

Akkurat det er nevnte Qashaqi et godt eksempel på. Den startet på mange måter en ny bilklasse, som siden har vokst seg til en av verdens største. Lillebror Juke er også et godt eksempel på et design som virkelig har pushet grenser. Det er slike modeller bildesignere elsker å jobbe med.

Allessandro er en av 15 designere ved dette senteret. Og han går kledt slik veldig mange bildesignere gjør: I svart. Jeg tipper det er fint lite krimskrams og ulike farger hjemme i leiligheten hans også. Denne yrkesgruppen er over middels opptatt av minimalisme og stramme linjer.

Nissans designsenter i London ligger i en nedlagt togverksted, svært sentralt i metropolen.
Nissans designsenter i London ligger i en nedlagt togverksted, svært sentralt i metropolen.

Spennende med elbiler

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– Det kommer veldig an på hvor vi er i et prosjekt. Det er mange ulike dager. Det går mye tid til skisser og å jobbe på tegneprogrammer på skjermen. Lenger ut i prosjektene jobber vi med leiremodeller. Noen ganger føles det helt magisk å se det man har tegnet bli overført til en fysisk gjenstand. Og så er det mange runder med diskusjoner, endringer, tilpasninger og så videre. Vi må også forholde oss til den tekniske siden av bilen, ofte krever det justeringer. Kort sagt: Vi jobber helt til de store sjefene er fornøyde, forteller Alessandro.

Nissan er en elbil-pionér med sin Leaf. Fra sitt designperspektiv synes Alessandro elbilene er svært spennende:

Denne ble kjøpt av norsk skipsreder – med privatsjåfør

– Jobben min er å tenke kreativt og å pushe grenser, sier Alessandro.
– Jobben min er å tenke kreativt og å pushe grenser, sier Alessandro.

Må skape følelser

– Ja, jeg tror alle personbiler kommer til å bli elektriske. Det åpner veldig mange muligheter. Bil-arkitekturen blir annerledes. Vi kan tenke nytt og det vil også gjenspeile deg i designene vi leverer.

– En annen svært spennende utvikling er de selvkjørende bilene. Vi jobber veldig mye med lounge-ideer. Når man ikke lenger skal kjøre bilene, kan de også være helt annerledes innvendig enn de er i dag. Da må vi ta de mulighetene dette gir oss. Grunnleggende i alt vi gjør, er at vi må skape følelser og begeistre. Først oss selv og sjefene våre, så kundene, sier Alessandro.

Vårt møte er over. Han rusler gjennom rommet og passerer en sperring til et av rommene vi ikke har adgang til. Og noe av det han holder på med der, får vi se om et par år, når det er klart for en helt ny Qashqai.

Er du enig? Styggeste bildesign de siste 25 årene

Hit, men ikke lenger. Bak disse dørene jobbes det med ting vi ikke får se ennå. PS: Bildet er tatt da vakten som egentlig sto her, forsvant i et halvt minutt.
Hit, men ikke lenger. Bak disse dørene jobbes det med ting vi ikke får se ennå. PS: Bildet er tatt da vakten som egentlig sto her, forsvant i et halvt minutt.

Se video: Får se bilen i ett minutt – så skal han tegne den