Toyota Landcruiser har fått legendestatus. Ikke helt uten grunn. Bilene har nemlig vist seg å være svært solide og robuste og er ofte det foretrukne bilvalget der veiene er dårlige – eller det ikke er vei i det hele tatt.

I mer enn 60 år har Toyota produsert Landcruiser. Den har utviklet seg fra å være en svært enkel Jeep-liknende bil, til å bli bortimot en luksus-SUV. Men Toyota har aldri firt på kravene om nettopp driftssikkerhet og framkommelighet.

Også her hjemme har bilen hatt stor suksess. Modellen har gjennom mange, mange år solgt jevnt og trutt. Ofte har salgstallene vist rundt 700 biler i året.

Da er brorparten som toseters varebil med grønne skilter. Mange av disse her senere blitt ombygget til personbiler med enten fem eller syv seter.

Toyota Landcruiser er både stor og tung og byr på god komfort, men noen racerbil er det ikke ...
Toyota Landcruiser er både stor og tung og byr på god komfort, men noen racerbil er det ikke ...

Holder seg godt i pris

Foreløpig siste generasjon av Toyota SUV-en, den som kalles 150-serien, kom i 2010. Men til tross for at de eldste bilene etter hvert har fått både en god del år på baken og ofte ganske mange kilometerne klokket inn på telleverket – så holder prisene seg godt. Nesten skummelt godt.

Noe som i sin tur igjen henger sammen med det som har gitt bilene legendestatusen. Vi snakker om ting som plass, driftsikkerhet, framkommelighet, komfort, det litt tøffe, raust utstyrsnivå eyc.

Noe som gjør bilene populære og relativt lettsolgte på bruktmarkedet.

En 9 år gammel Landcruiser 150 som nærmer seg 300.000 kjørte kilometer må du fortsatt betale over 250.000 kroner for. Som varebil. En godt utstyrt personbil av samme årsmodell, men halvparten av kilometerstanden koster fort 100.000 kroner mer og ender altså på 350.000 kroner.

En 2017 modell varebil med bare 6000 kjørte kilometer må du forsatt ut med 580.000 kroner for. Det er omtrent det samme som du må betale for en helt ny en... Som personbil starter prisene på ca 870.000 kroner. Så noen direkte billigbil er det ikke vi snakker om her.

Bilen tåler langt tøffere tak enn mange er klar over.
Bilen tåler langt tøffere tak enn mange er klar over.

Trives best når veien slutter ...

På landeveien oppleves den tunge bilen som både stabil og komfortabel. Men noen racerbil er det ikke. For å gjøre 0-100 km/ t trenger den drøye 12 sekunder og toppfarten er på 175 km/t. Men man sitter høyt og har god oversikt der man duver av gårde til den svake brummingen til dieselmotoren på enten 3 liter, eller på senere biler på 2,8 liter, den kom for å tilfredsstille Euro 6-utslippskravene. Effekten i sistnevnte er på 177 hk / 420 Nm. Der gjør bilen mer enn sterk nok for de fleste.

Dessuten har bilene med 2,8-liter 6-trinns automatgirkasse. Det hjelper både på forbruket og lydnivået i bilen. Selv om bilen fungerer fint som snus på både asfaltert motorvei og i byen er det liksom når både vær, føre og veistandard blir dårlig at Landcruiseren virkelig er i sitt ess!

Det er da den virkelig får vist hva som bor i den – for det er mer enn mange er klar over eller hva de fleste av oss våger å prøve på. Kommer du ikke fram ned denne, må du ha enten traktor eller snøscooter. Dette er rett og slett bilen for deg som vil opp og fram.

Dessuten kan den trekke tilhenger på 3 tonn, samtidig som den byr på svært god plass i varerommet Vi snakker om godt over 600 liter i personbilutgaven, som blir til nesten 2000 liter når baksetene legges ned. Holder ikke det, må du kjøpe deg lastebil...

Les også: Solgte Landcruiseren rekordfort – i «sirup-marked»

Interiøret har blitt oppgradert flere ganger underveis. Dette er fra en 2010modell.
Interiøret har blitt oppgradert flere ganger underveis. Dette er fra en 2010modell.

Dette bør du sjekke før kjøp

Designet på Landcruiser har vel aldri fått noen til å felle gledestårer. Der er ganske traust og tradisjonelt, for å si det rett ut. Denne er ikke bygget for å flashe utenfor trendy kaffebarer. Den er laget med tanke på å fungere under de verste forholdene som finnes på kloden.

Samtidig som den også byr på god ergonomi mye utstyr og flere assistent-systemer som hører hjemme i en moderne bil. Den er rett og slett veldig universal og kan brukes til alt. Absolutt alt.

Om du funderer på å kjøpe en slik brukt, er det noen ting du bør sjekke ut. Bilene har ofte gått svært langt og selv om driftsikkerheten er god, må man ikke glemme å sjekke servicehistorikk og at registerreimen er skiftet på riktig intervall.

Bremser, dekk og hjuloppheng er også obligatoriske sjekkpunkter.

Noen biler kan ha slitte trekk på setevangen og også skinnet på rattet kan være slitt på biler som har hatt tøff bruk. Mange biler er brukt av håndverkere så en ekstrasjekk i varerommet er på sin plass.

Om du kjøper stasjonsvogn med fem eller åtte sitteplasser, så sjekk om dette er originalt fra fabrikk eller om det er en ombygget varebil. Sistnevnte skal speiles noe i prisen.

Leter man opp en fin og velholdt bil i god teknisk stand og behandler den pent, så tror vi dette fortsatt vil være en populær bruktbil de neste årene.

Se brukte Toyota Landcruiser på Broommarked her:

Se brukte Toyota Landcruiser på Finn her:

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Les også: Dette er bilen å ha når du skal du krysse en ørken

Video: Se videotest av Toyota Landcruiser her: