I dag har den blitt offisielt avduket i Sverige: Splitter nye Polestar 2.

Polestar er i praksis søstermerke til Volvo. De to samarbeider tett, men siktes inn mot ulike kjøpegrupper.

Der Volvo er et bredt merke for massemarkedet, skal Polestar utelukkende satse elektrisk.

Polestar starter med en modell som allerede er vist, hybriden 1. Det er en svært eksklusiv bil som skal produseres i lite antall.

Da blir Polestar 2 langt mer interessant. Dette er en helelektrisk bil, basert på Volvos småbilplattform som heter CMA.

Tenker på luftkvaliteten

Selve avdukingen ble sendt live på nettet, fra Polestars hovedkontor i Göteborg. I slike sammenhenger er det vanlig å invitere presse fra hele verden til selve eventet. Det skjedde ikke her.

Polestar anfører at det de kaller "det digitale formatet" gjør at de sparer kloden for svært mye CO2-utslipp. Dermed også støtter opp under en av nøkkelfaktorene for elektrisk mobilitet, å forbedre luftkvaliteten.

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Femdørs kombi er det som gjelder her, Polestar sier så langt ikke noe om bagasjeromsplassen.
Femdørs kombi er det som gjelder her, Polestar sier så langt ikke noe om bagasjeromsplassen.

Like under 500 kilometer

Litt fakta om Polestar 2: Bilen har en offisiell rekkevidde på 500 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Med det plasserer den seg helt i toppen av denne klassen.

Batteripakken er på 78 kWh. Bilen har to elmoterer og firehjustrekk. 408 hestekrefter skal gi 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Polestar skal ha fokus på sporty kjøreegenskaper, du kan blant annet få bilen med Performance-pakke: Öhlins-dempere, brembo-bremser og 20-tommers felger.

Bilen ser ut som en sedan, men er femdørs kombi. Polestar sier så langt ikke noe om bagasjeromsvolum.

Nå får du denne bilen fra 30.000 kroner

Minimalistisk interiør. Vi kjenner igjen elementer fra Volvo, men Polestar skal tydeligvis ha sitt eget uttrykk.
Minimalistisk interiør. Vi kjenner igjen elementer fra Volvo, men Polestar skal tydeligvis ha sitt eget uttrykk.

Starter på rundt 380.000 kroner

Produksjonen skal starte i Kina, i begynnelsen av 2020. Det blir kun mulig å bestille Polestar 2 via internett. Premieren skjer i Geneve i neste uke. Der er vi i Broom på plass, og skal naturligvis rapportere hjem om bilen.

Polestar opplyser at Norge er et markedene som blir priortert for hurtig lansering.

Priser: Starprisen på bilen er på 39.000 Euro, tilsvarende rundt 380.000 kroner. Dette er prisen for det tyske markedet. Når vi vet at elbilene ikke har moms i Norge, betyr det at prisen her hjemme kan bli lavere enn dette.

Men – og det er et men: I starten skal Polestar bare selge en toppmodell til 63.000 Euro, eller rundt 615.000 kroner.

Planlegger ny og elektrisk luksus-SUV

Norge er først ute

Norge er forresten det første landet i verden som åpner utstillingslokale for Polestar, det de selv kaller Polestar Space.

Polestar etablerer seg nå i Øvre Slottsgate i Oslo sentrum – midt blant en rekke eksklusive merkevarebutikker. Det siste er naturligvis ikke tilfeldig.

Slik forklarer Polestar hvorfor Norge er første ute:

Litt crossover-faktor over designet, dette er en ganske høyreist bil.
Litt crossover-faktor over designet, dette er en ganske høyreist bil.

60 showrooms

– Valget av sted faller naturlig da Norge er et av de mest utviklede markedene for elbiler. Polestar Space i Oslo blir først ute med å vise Polestars innovative og moderne varemerke, og detaljhandelskonsept. Butikken markerer starten på et globalt nettverk som kommer til å omfatte cirka 60 slike showrooms fram til midten av 2020.

– Polestar skal omdefinere opplevelsen av det å eie bil og den relasjonen som kundene har til sin bilprodusent. Polestar Spaces er en viktig del av vår kundeopplevelse og det stedet vi skal møte våre kunder fysisk, sier Thomas Ingenlath som er sjef for Polestar.

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sports-SUV

Se video: Her er tidenes raskeste Volvoer