Skoda er inne i en SUV-bølge og lanserer nå sin tredje i løpet av kort tid. Nye Kamiq blir den minste i rekken.
Skoda er inne i en SUV-bølge og lanserer nå sin tredje i løpet av kort tid. Nye Kamiq blir den minste i rekken.

Kan bli en av Norges billigste SUV-er

Skoda surfer videre på SUV-bølgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-er og crossovere er det mest økende bilsegmentet totalt sett. Globalt har vi aldri kjøpt flere slike biler enn akkurat nå. Alt tyder også på at den trenden vi holde seg de nærmeste årene.

Dette har naturligvis den tsjekkiske bilprodusenten Skoda fått med seg. For de lanserer SUV-er og crossovere over en lav sko om dagen.

Kamiq heter det siste tilskuddet derfra – det tredje og minste i rekken så langt. Dermed har de en ganske så komplett SUV-palett, med Kodiaq som den største, Karoq i midten og nå altså snart Kamiq som den minste.

Det hadde vel heller ikke gjort noe om de hadde differensiert navngivingen noe, slik at det ble lettere å skille dem fra hverandre.

Men det er en grunn til at ting er som de er. For på samme måte som Kodiaq og Karoq, har navnet Kamiq sin opprinnelse i språket til inuittene i Nord-Canada og på Grønland. Det betyr «noe som passer perfekt».

Også visuelt er bilene relativt like, i alle fall for et utrent øye.

Fronten på Kamiq er ganske tøff selv om vi kjenner igjen grillen fra andre modeller.
Fronten på Kamiq er ganske tøff selv om vi kjenner igjen grillen fra andre modeller.

Kompakt og romslig

Nye Kamiq skal kombinere fordelene til en SUV, slik som høyere bakkeklaring og høy sitteposisjon, med å være nett og kvikk som en bil i kompaktklassen.

Kamiq er den andre modellen fra det tsjekkiske merket med et nytt interiørkonsept. En frittstående skjerm på 9,2 tommer er blant de største i segmentet, og som tilvalg kan Kamiq leveres med digitalt dashbord med et 10,25-tommers display. Bilen får også komfortutstyr som vanligvis leveres i større biler. Dette inkluderer for eksempel oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, og mulighet for setevarme også i baksetet.

Den nye bilen har en lengde på 4,2 meter, bredde på 1,8 meter, og en høyde på 1,5 meter. Akselavstanden er 2,65 meter. Dette gir god plass, også i baksetet. Bagasjerommet rommer 400 liter, som kan økes til 1395 liter når baksetet felles ned.

Les også: 2019 så langt – svakeste bilsalg på 10 år:

Interiøret er moderne og digitalt med mange tilkoblingsmuligheter.
Interiøret er moderne og digitalt med mange tilkoblingsmuligheter.

Bensin og diesel

Alle motorene i den nye Skodaen har direkte drivstoffinnsprøyting og turboladere. De leveres med et system for regenerering av bremseenergien, start-stopp-teknologi, og tilfredsstiller Euro 6-kravene.

Basismotoren blir en tresylindret 1,0 TSI med 95 hk (70 kW), og 175 Nm dreiemoment. Den kombineres med femtrinns manuell girkasse. 1,0 TSI med 115 hk (85 kW) og 200 Nm dreiemoment får sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med en sjutrinns DSG-dobbelclutchkasse.

Toppmotoriseringen blir en firesylindret 1,5 TSI bensin med 150 hk (110 kW) og 250 Nm dreiemoment. Også denne kan leveres både med sekstrinns manuell girkasse og 7-trinns DSG. Alle bensinmotorene har partikkelfilter.

Vi du ha diesel, er motoren en 1,6 TDI, som yter 115 hk (85 kW), og har et dreiemoment på 250 Nm. Den er utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og partikkelfilter som standard. Denne dieselmotoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med sjutrinns DSG.

Les også: Spår at halvparten av bilbutikkene blir borte

Kamiq er kompakt, men Skoda lover god plass til hele familien.
Kamiq er kompakt, men Skoda lover god plass til hele familien.

Mye utstyr

«Sport Chassis Control» kan leveres som ekstrautstyr. Da er understellet 10 mm lavere, og leveres med elektronisk justerbare støtdempere. Sjåføren kan velge mellom kjøremodusene «Normal», «Sport», «Eco» og «Individual» i menyen for «Driving Mode Select».

Den nye modellen er også moderne under skallet, og Skoda inkluderer to førerassist-systemer som standard. Nemlig Front Assist som inkluderer nødbrems i lave hastigheter og fotgjengerbeskyttelse, samt Lane Assist som holder bilen sentrert i filen.

Det er også mulig å få en rekke andre assistent-systemer, inkludert adaptiv cruisekontroll.

Nye Skoda Kamiq er alltid koblet opp mot nettet, noe som dermed åpner opp for flere muligheter via infotainment-løsningen og berøringsskjermen som kan fås helt opp i 10,25 tommer om Virtual Cockpit velges. Trenger du for eksempel å oppdatere navigasjonen gjøres dette enkelt i bilen, og det er også mulig å laste ned ulike apper.

Skoda viser sin nye Kamiq på den store bilutstillingen på Genève tidlig i mars. Da vil også priser og flere data bli offentliggjort.​ De er jo kjent for mye og fornuftig bil for lite penger. Dette kommer trolig til å bli en av Norges billigste SUV-er.

Les også: Var drømmebil – nå får du den til 100.000 kroner

Video: Se Skoda setter verdensrekord