12.000 nye elbiler på ett år – Oslo kommune etablerte 19 nye ladestasjoner

KAMP OM LADEPLASSENE: Antallet ladestasjoner holder på ingen måte tritt med utviklingen i elbilbestanden. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
KAMP OM LADEPLASSENE: Antallet ladestasjoner holder på ingen måte tritt med utviklingen i elbilbestanden. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
Mens 12.000 elbiler ble registrert i Oslo i fjor, ble det etablert 19 kommunale ladestasjoner. – En fallitterklæring, mener Høyre og Venstre.

Miljøhovedstaden Oslo har siden 2015 blitt styrt av Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV.

Elbilpolitikken styres av MDG og Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel. Satsing på elbiler og utbygging av flere ladestasjoner er et uttalt mål fra MDGs side.

Men fasiten etter tre og et halvt år med MDG-styrt elbilpolitikk imponerer ikke opposisjonen på Rådhuset.

221 under målet

I Bymiljøetatens årsberetning kommer det fram at målet var å etablere 240 nye kommunale ladestasjoner i 2018. Opptellingen ved årets slutt viste at det var kommet på plass 19 nye ladestasjoner – 221 færre enn planlagt.

Totalt var det ved årsskiftet 1279 kommunale ladestasjoner i hovedstaden. Tallet er lavere enn det Bymiljøetaten hadde som mål å ha i drift ved utgangen av 2016.

– Dette er en fallitterklæring. Hvis det ikke skjer et dramatisk taktskifte, så kommer dette til å føre til at den positive utskiftingen fra fossilbiler til elbiler stopper opp i Oslo, sier Eirik Lae Solberg, Oslo Høyres byrådslederkandidat.

– Problemet er at folk etter hvert opplever at mangelen på ladestasjoner blir så prekær at de ikke lenger skifter ut fossilbilene, rett og slett fordi de ikke får ladet bilene sine, fortsetter Solberg.

Lover 1000 nye ladestasjoner

Samtidig som det ble etablert 19 nye ladestasjoner i Oslo, ble det registrert 11.956 elbiler i byen. Ved utgangen av 2018 var det 38.279 elbiler i Oslo, ifølge SSB og Elbilforeningen. Elbilbestanden økte med 45 prosent fra 2017 til 2018.

LADEKAMERATER: Eirik Lae Solberg (H) og Hallstein Bjercke (V) mener det trengs et krafttak for å få på plass mer gate-lading i Oslo. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
LADEKAMERATER: Eirik Lae Solberg (H) og Hallstein Bjercke (V) mener det trengs et krafttak for å få på plass mer gate-lading i Oslo. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Høyre og Venstre lover 1000 nye ladestasjoner om de får makten i hovedstaden etter høstens valg. Venstres førstekandidat Hallstein Bjercke viser til at de satset systematisk på elbiler da de styrte Oslo.

– I ti år var målet 200 ladestasjoner i året, og vi klarte det nesten hvert år. Så ser vi at folk har endret atferd raskere enn det vi trodde, så nå er vi nødt til å gire om. Vi burde egentlig giret om for fire år siden, og derfor har vi sagt at nå må vi opp på 1000 ladestasjoner i året. Å bygge 19 ladestasjoner i et år hvor det selges over 10.000 elbiler i Oslo – det er jo krise, fastslår Bjercke.

Bekymret over manglende lading

Tidligere denne måneden fortalte sjefen for Bilia personbil at stadig flere bytter elbilen mot en hybrid eller dieselbil. Årsaken er mangel på lademuligheter.

Også Elbilforeningen har lenge vært bekymret over mangel på ladestasjoner. Stadig flere med elbil må dele på hver ladeplass, påpeker kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

– Nå som det kommer stadig bedre utvalg av elbilmodeller med lengre rekkevidde, er storstilt utbygging av ladestasjoner den store barrieren. Her vil det i hovedsak være kommersiell utbygging, men lokale og nasjonale myndigheter må planlegge og tilrettelegge slik at utbyggingen går fort nok, uttaler Haugneland.

– Trenger et krafttak

Høyre og Venstre i Oslo ønsker å la kommersielle aktører slippe til på kommunens grunn for å få opp enda flere ladepunkter. Dette skal komme i tillegg til de 1000 kommunale ladestasjonene Solberg og Bjercke lover.

De frykter at folk vil slutte å kjøpe elbiler om de opplever at de ikke får ladet bilene.

– Skal vi lykkes med det grønne skiftet, så må vi sørge for at kjøretøyparken blir elektrifisert. Hvis det er i Oslo det nå begynner å stoppe opp, så er det veldig alvorlig. Vi må gjøre et krafttak og ha en helt annen takt i utbygging av ladestasjoner i Oslo, fastslår Eirik Lae Solberg.

Lover bedring

Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, forklarer at kommunen har tatt grep for å oppskalere utbyggingen av kommunale ladestasjoner.

EL-FRELST: Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) viste fram elektriske busser torsdag. Nå lover hun også flere ladestasjoner til Oslos elbilister. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
EL-FRELST: Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) viste fram elektriske busser torsdag. Nå lover hun også flere ladestasjoner til Oslos elbilister. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– For å gjøre det, trengte vi å gjøre to ting: både å organisere opp et prosjekt i bymiljøetaten og å få til en samkjøpsavtale. De to tingene tok dessverre litt lenger tid enn planlagt, og det er bakgrunnen for at vi fikk bygget ganske få kommunale ladestasjoner i fjor, sier Berg til TV 2.

Samtidig understreker hun at kommunen har gjort andre lade-tiltak.

– Vi opprettet også en ny støtteordning som muliggjør 20.000 nye ladepunkter i borettslag. Folk vil helst lade hjemme, og støtteordningen har vært kjempepopulær. Det synes vi er veldig gledelig.

Lover 600 nye stasjoner

I år lover Berg at kommunen skal bygge 600 nye ladestasjoner.

– Og det skal dere klare?

– 600 stasjoner i år i kommunens regi i tillegg til at støtteordningen for borettslag også fortsetter.

– Frykter du at folk lar være å kjøpe elbil fordi de ikke finner noe sted å lade bilen?

– Det er ingen ting som tyder på det i Oslo i dag. Elbiler utgjorde 50 prosent av nybilsalget i Oslo i januar, og det var 42 prosent i 2018 som helhet. Det er skapt et massemarked for elbiler i Oslo.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook