Nå skal bilen bestemme hvor fort du kan få kjøre

Nye EU-regler: Vil ha påbud innen tre år.

I dag er det ikke noe problem å bryte fartsgrensene betydelig - hvis du vil. Det kan det bli slutt på.
I dag er det ikke noe problem å bryte fartsgrensene betydelig - hvis du vil. Det kan det bli slutt på.

I Norge er maksimalt tillatt hastighet 110 kilometer i timen. I Sverige og Danmark er det 120. Det holder for de fleste av oss.

Men én ting er fartsgrenser, det kan fort være noe helt annet hva bilistene ute på veiene faktisk gjør.

Her kan det nå komme reguleringer og føringer på. På følgende måte:

Først advarer en kvinnelig digitalstemme deg om at du overskrider fartsgrensen, så begynner infotainment-skjermen å pipe og blinke. Til sist overstyrer bilen selv og tvinger den tilbake til under 130 km/t.

Fredag godkjente nemlig en komité i Europa-Parlamentet et forslag om obligatorisk hastighetsbegrensning i alle nye biler, innen 2022.

Intelligent Speed Assistent

Det betyr at forslaget nå skal til avstemning hos de folkevalgte i Europa-Parlamentet. Avstemningen skal finne sted allerede i mars i år. Det skriver Auto Express.

Om forslaget blir godkjent, må alle nye biler som blir solgt i EU-områder få en innebygget hastighetsbegrenser. En så kalt Intelligent Speed Assistent. (ISA).

Ved den samme avstemmingen skal EU-Parlamentet også ta stilling til en del andre ordninger som har til hensikt å øke sikkerheten på veiene.

Det er snakk om automatiske nødbremser, filskift-assistent, tretthets-assistent og innebygget alkometer. Flere av disse systemene er allerede tilgjengelige eller standard i en del nyere biler, men det er ikke noe krav om det. Det kan det altså bli nå, om tre år.

Spår at halvparten av bilbutikkene blir borte

Sparer menneskeliv

Om dette nå blir et krav i nye personbiler, viser beregninger at antallet kollisjoner vil reduseres med opp til 30 prosent. De samme beregningene viser at disse systemene vil redde 25.000 menneskeliv i løpet av 15 år.

Norge er som kjent ikke medlem av EU, men etter det vi erfarer er det grunn til å tro at dette også vil gjelde for biler som blir solgt i Norge, om det blir vedtatt.

Les også: Førstemann til fjells? Denne SUV-en kjører fra alle

Video: Carl I. Hagen mener dieselhysteriet er meningsløst