Familien skulle være kjøttfrie i én uke – det gikk bare nesten

Helsekontrollen (TV 2): Influencer Iselin Guttormsen (32) og familien skulle være kjøttfrie i én uke, men en fotballkveld med gutta ødela alt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi blir fortalt at vi må kutte ned på kjøttforbruket. Gunhild Stordalen og EAT-stiftelsen anbefaler at man kun spiser 14 gram rødt kjøtt om dagen, noe som kan tilsvare ca. to kjøttmiddager i måneden.

Hva bør vi i så fall erstatte kjøttet med? Helsekontrollen utfordret en kjøttglad familie med to små barn til å kutte kjøttet i en uke.

Se Helsekontrollen på TV 2 torsdag klokken 20 eller på TV 2 Sumo

– Jeg vil ikke si at vi spiser mye kjøtt, men jeg og min samboer tenker at man må ha litt kjøtt til middagen for å bli mette, forteller Guttormsen.

Får i seg mer næringsstoffer

POSITIV: Ernæringsbiolog Lise von Krogh forteller at kjøtt er det letteste å fjerne fra kosten. Foto: privat, Lise von Krogh
POSITIV: Ernæringsbiolog Lise von Krogh forteller at kjøtt er det letteste å fjerne fra kosten. Foto: privat, Lise von Krogh

Ernæringsbiolog Lise von Krogh sier at kjøtt er noe av det som er lettest å erstatte i kostholdet.

– Kjøtt har en del gode næringsstoffer som protein, vitamin B12, jern, sink, selen og en og del andre B-vitaminer, men disse er lett å finne igjen i andre matvarer, sier von Krogh.

Særlig fisk, egg, melkeprodukter, bønner, linser og nøtter anbefaler ernæringsbiologen at man skal spise mer av, om man velger å kutte ned på kjøttet. Da vil man få i seg flere av andre type næringsstoffer. Hun forteller at kjøtt også inneholder ting som ikke er bra.

– Mange kjøttvarer er saltrike, de inneholder en del mettet fett. Måten kjøttet har blitt behandlet på gjør også at det kan inneholde en del uheldige stoffer som kan øke kreftrisikoen vår, sier von Krogh.

Overgang for barna

Underveis i den kjøttfrie uken merker familien at det ikke er middager som er det vanskelige, men pålegg og matpakker.

– Barna elsker falukorv og skinkeost, samt de var greie å ha når man skulle lage en rask matpakke, sier Guttormsen.

Influenceren forteller at det nå går i makrell i tomat, ost, kaviar, kokt egg og grønnsaker.

VEGETAR-FERDIGMAT: Disse produktene er like bra for deg som en kjøttpakke, ifølge ernæringsbiologen. Foto: Tonje Hareland/Helsekontrollen
VEGETAR-FERDIGMAT: Disse produktene er like bra for deg som en kjøttpakke, ifølge ernæringsbiologen. Foto: Tonje Hareland/Helsekontrollen

– Det tar tid å tilpasse seg et nytt kosthold, og man bør gradvis tilvenne seg det i stedet for å bråslutte med kjøtt, sier von Krogh.

Hun anbefaler pålegg som peanøttsmør og pesto samt at det er flere vegetarpålegg som skal ligne på skinke og salami.

Ferdigprodukter av soya

– Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler at man må kokkelere mer om man skal kutte ut kjøtt. Nå kan man ikke bare ta kjøttdeig og pasta, sier Guttormsen.

Da influenceren var i butikken for å handle til sin kjøttfrie uke kom hun over en ny avdeling i fryseskapet for vegetarprodukter. Veggie-hamburger, nuggets, farse – produkter som skal gi en følelse av kjøtt.

– Disse produktene er løsningen om man synes det er vanskelig å erstatte kjøttet med fisk og bønner, sier von Krogh.

Ernæringsbiologen forteller at mange av produktene er soyabaserte og dermed en god proteinkilde.

Tre av fire gjennomførte

Den kjøttfrie uka gikk bare nesten bra for familien.

– Mannen i huset har vært håpløs, etter en fotballkveld med guttegjengen så kom han hjem og stinket wienerpølser. I tillegg spiste han en brødskive med leverpostei. Så han klarte det ikke, sier Guttormsen.

– Det har vært en veldig gøy utfordring. Jeg har fått øyne opp for nye matretter, så dette er absolutt noe jeg vil anbefale andre.

Fleksitarianer

Von Krogh anbefaler at man legger seg på en gylden middelvei og blir fleksitarianer.

– Om man klarer å kutte ut kjøtt noen dager i uken kommer man langt, sier hun.