Luksusbilen BMW 6-serie var en skikkelig avansert bil for sin tid. Det er ikke nødvendigvis bare en fordel.
Luksusbilen BMW 6-serie var en skikkelig avansert bil for sin tid. Det er ikke nødvendigvis bare en fordel.

Er dette bilkjøpet galskap?

Her skal du vite hva du gjør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, Benny! Med første faste jobb og god inntekt på plass er det spennende å tenke på å kjøpe bil. Mens jeg er enda er ung (og dum?) og uten store forpliktelser frister det veldig å kjøpe en skikkelig "ufornuftig" bil. Jeg har forelsket meg litt i BMW 6-serie (E63). Ser man for eksempel får en 645ci fra 2005 som har gått 130 000 km. til ca. 300.000 kr.

Det koster naturligvis mer å eie en slik bil, men går det an å si noe om verditap og forventet utgift på service og vedlikehold? Og vet du om noen utfordringer eller kjente problemer med disse bilene?

Til slutt; er dette galskap – eller kan dette gå bra?

Mvh Jakob

Benny svarer:

Hei Jakob. Gratulerer med jobb og inntekt! Klart det er gøy å drømme om en litt fet bil – jeg forstår tanken din godt! Vi lever jo også bare en gang og da gjelder det også å oppfylle noen drømmer!

Men det er også viktig å sørge for at drømmer ikke blir til mareritt. Det finnes nok av eksempler på det. Ikke minst her på Spør Benny.

Folk som håpefullt har klinket til og kjøpt drømmebilen og så har det hele utviklet seg til et mareritt. Det må vi prøve å unngå.

Bilen du har sett på er en 2005-modell. Vi snakker om en 14 år gammel bil. Da kan i utgangspunktet alt skje. Når som helst. Du har helt rett i at dette er en bil som kan bli dyr å eie. Veldig dyr til og med.

Dette handler selvfølgelig litt om flaks og uflaks. Men ikke bare. Mange av de som opplever marerittet med drømmebilen, har ikke gjort en god nok jobb i forkant av kjøpet. Jeg synes jeg ser et tydelig mønster på akkurat det.

Om kjøp av en såpass gammel og såpass tekniske avansert (for sin tid) og ekstrem bil som det vi snakker om i ditt tilfelle skal bli vellykket, MÅ man gjøre en litt grundig jobb i forkant. Uten at jeg vil at det skal skremme deg fra å kjøpe bilen. Det behøver nemlig ikke være hverken vanskelig eller veldig tidkrevende. Men det kan derimot vise seg å være en svært god investering....

Det handler om å lete opp riktig bil. Mange av disse bilene er eid av entusiaster som har tatt godt vare på den og behandlet den som "babyer" i forhold til vedlikehold, reparasjoner og oppfølging. Det er en slik bil du bør finne. Videre må man ta en grundig sjekk. Er man ikke bilkyndig selv, vil en tilstandsrapport fra et verksted eller en NAF-test kunne avdekke mye.

Servicehistorikk, bremser, dekk, hjuloppheng og for- og bakstilling er obligatoriske sjekkpunkter. Det samme er en grundig sjekk av alle elektriske funksjoner. Alt fra el-vinduer, til varmeseter og klimaanlegg. Disse bilene hadde en del elektriske bugs, selv når de var nye. Selvfølgelig må motor og gir også sjekkes. Gjerne av fagfolk som kjenner bilen og vet hva de skal se etter.

Les også: Plutselig ble det iskaldt å sitte i bilen

BMW 6-serie E63 er i ferd med å bli en klassiker. Derfor er daglig bruk kanskje ikke helt tingen lengre.
BMW 6-serie E63 er i ferd med å bli en klassiker. Derfor er daglig bruk kanskje ikke helt tingen lengre.

Les deg opp - info finnes

Generelt kan de sekssylindrede motorene ha problemer med topplokk og Vanos-enheten (enheten som styrer de variable kam-tidene). Mens V8-motorene kan ha forbruk både av olje- og kjølevæske. Og igjen; det er dyrt å reparere.

Det er også veldig smart å lese seg litt opp på vanlige feil og problemer i ulike forum og grupper. Det finnes også omfattende kjøpeguider på nettet om man googler og leter litt. Det er vel verdt å bruke litt tid på å studere disse. Da vet man hva man skal se etter og litt hva man bør være oppmerksom på underveis.

Bilene er nydelige å kjøre, de byr på sporty opplevelse, samtidig som de har høy komfort og opplevd kvalitet. Ofte er de svært godt utstyrt også – etter datidens standard. Designet var omdiskutert da bilene var nye. Nå er BMW E63 på vei over i klassikernes rekker.

Dette igjen betyr at du må spørre deg selv om bruken. Er dette en bil som skal gateparkeres og skal gå i ur og skur året rundt? Eller har du garasjeplass og tenker å plukke den fram som tur- og kosebil på fine dager og ved behov ellers?

Det siste vil definitivt være det beste for både bilen og eierkostnadene – og dermed for deg.

Som du sikkert allerede har forstått er jeg mer bekymret for eierkostnadene enn for verditapet, selv om den kanskje skal enda noe mer ned i pris før den har nådd pris-bunnen.

Om jeg skal forsøke å oppsummere litt: Let opp en pen bil i god teknisk stand, du må ha litt penger i bakhånd til uforutsette utgifter og du bør ha et bruksområde som passer for en slik bil. Ja, da synes jeg dette er et kult bilkjøp. Dette kan absolutt gå bra!

Det er lov å være litt vill og gal, så lenge man vet hva man gjør! Lykke til med tøff bruktbil!​

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Tre biler du kan ha det moro med i vinter

Video: Er dette tidenes kuleste bruktbil-annonse?