Hvis en vanlig Audi Q5 blir i kjedeligste laget, da bør du gå for denne. Dette er helt nye SQ5 TDI.
Hvis en vanlig Audi Q5 blir i kjedeligste laget, da bør du gå for denne. Dette er helt nye SQ5 TDI.

Dieselmotor gjør topp-modellen raskere

Nye SQ5 TDI får høyttalere i eksosanlegget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem er det som sier at SUV må være rasjonelt, praktisk og småkjedelig? Ikke SQ5-eiere i hvertfall.

Det har allerede gått to år siden Audi lanserte suksessmodellen Q5 i en helt ny S-versjon. Frem til nå har den bare vært tilgjengelig med bensinmotor. Nærmere bestemt en 3-liters V6 på 354 hk.

Slikt blir det naturligvis fraspark av. Men heldigvis kan ting alltid gjøres enda et knepp hvassere.

Raskere med diesel

Nå har Audi akkurat sluppet bildene av den nye toppmodellen, SQ5 TDI. Rent visuelt er det ingen store forandringer fra bensinutgaven, men under panseret skjer det ting.

Bensin er erstattet med diesel – og resultatet er at råskinnet har blitt enda litt raskere.

Vi snakker fortsatt en V6-motor på tre liter. Nå yter den rekordsterke 347 hk og hele 700 Nm. Sistnevnte er 140 Nm mer enn i Audi R8 V10 Plus!

Nå skal 0-100 km/t være i mål på 5,1 sekunder. Det betyr at toppmodellen nå er litt raskere med dieselmotor. 0,3 sekunder for å være helt eksakt.

Det er ikke første gang SQ5 kommer med dieselmotor. Forrige generasjon hadde også det, men aldri har den vært sterkere enn nå.
Det er ikke første gang SQ5 kommer med dieselmotor. Forrige generasjon hadde også det, men aldri har den vært sterkere enn nå.

SQ5 TFSI: Her er Audis nye hytteekspress!

Mildhybrid

Kreftene leveres ved hjelp av en turbo, samt en elektronisk kompressor. Sistnevnte er helt nytt – og er en del av mildhybrid-systemet til Audi.

Det innebærer i praksis at et 48-volts system driver en elektronisk kompressor, som mater motoren med luft opptil 1.650 rpm. Enda mer spesifikt bygger elmotoren på 7 kW et ladetrykk på 1,4 bar – i løpet av kun 300 millisekunder.

Det betyr at «turbolag» er helt eliminert, og at gassresponsen er lynrask. Når kompressoren har gjort sin del av jobben, tar den eksosdrevne turboen over på høyere turtall.

Dermed vil nok mange oppleve den nye SQ5 med dieselmotor, som enda litt mer levende og responsiv, kontra bensinversjonen. Nykommeren vil for øvrig ikke erstatte dagens bensinutgave, men være et alternativ.

Her inne er det ikke mye som avslører råskapen som venter...
Her inne er det ikke mye som avslører råskapen som venter...

Denne Audien er akkurat så rampete som den ser ut

Høyttaler i eksosanlegget

Utover økt moment, er en annen fordel på dieselutgaven at forbruket reduseres. Ved blandet kjøring oppgir Audi forbruket til 0,66-0,68 liter/mil – noe som slett ikke er verst med tanke 700 Nm og gode 340 hk.

Så er det lyden da. Med en S i modellbetegnelsen er det mange som forventer et ekstraordinært lydbilde. Måten Audi har løst den litt kjedelige diesellyden på, er rett og slett ved å plassere en høyttaler i eksosanlegget. På den måten skal lydbildet bli hakket mer spennende å høre på. Nøyaktig hvordan får tiden vise...

Nye SQ5 TDI lanseres til sommeren, norske priser er ikke klare. Bilen starter derimot på 67.750 euro i Tyskland, noe som tilsvarer om lag 661.000 kroner. Dessverre blir det nok mye dyrere med norske avgifter på toppen...

Er det bare vi som reagerer på at Audi har skjult eksospottene på en S-modell!?
Er det bare vi som reagerer på at Audi har skjult eksospottene på en S-modell!?

Audis råeste kreasjon er rett og slett en liten åpenbaring

Se video: Her tester vi nyeste generasjon RS 5. Leverer V6-eren like bra som den gamle med åtte sylindere?