Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Å sjekke kjøretøyene på vekten, er også noe som ofte er effektivt. Det er nemlig ikke rent sjelden kontrollørene kommer over biler som er altfor tungt lastet.

Det fikk vi et nytt eksempel på da Statens vegvesen hadde tungbilkontroll på E18 i Agder nylig.

En av bilen som ble vinket inn, var en Mercedes Sprinter. Den er kjent som en skikkelig arbeidshest, som tåler tunge tak. Og tunge tak var det absolutt snakk om her:

Komme unna reglene

– Lastet 2.800 kilo for tungt. Tillatt totalvekt 3.500 kilo. Totalvekt 6.300 kg. Her ble det full stopp, skriver Statens Vegvesen Sør, på Twitter.

Overvekt er altså ikke et ukjent fenomen, særlig på varebiler. Her har Vegvesenet i det siste sett at mye transport har gått over fra vogntog til slike biler. Med det kan sjåførene i noen tilfeller komme seg unna regler for kjøre- og hviletid. Men dessverre lastes det altfor ofte ulovlig tungt på varebilene.

Topp 10: Dette er de beste varebilene

Påvirker kjøreegenskapene

– 2.800 kilo overlast vil jeg si er dramatiske mye. Man kan jo lure hva i alle verden den var lastet med, skulle nesten tro det var bly... Så mye overlast påvirker kjøreegenskapene sterkt. Bilen kan oppføre seg svært uforutsigbart. Og ved en bråbrems kan det virkelig bli farlig. Det er skremmende å se at sjåfører kan ta sjansen på å kjøre på denne måten, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Vegvesenet slo til på natten, det ga resultater

Får ikke kjøre videre

Denne gangen endte det altså med bråstopp i kontrollen.

Og her er regelen sterk og klar: Overlastede kjøretøyer får ikke kjøre videre før overvekten er lastet av, og den er innenfor tillatt totalvekt.

Stoppet av Vegvesenet – endte med at han ble utvist fra Norge

Se video: Slik ser det ut når Vegvesenet har kontroll