De som kjøpte for noen år siden har tjent mye penger
Det er en grunn til at Volvo-klassikeren er dyr.
En av flere grunner til at eldre Volvoer er populære som hobbybiler, er at "inngangsbilletten" stort sett er ganske human. Prisene på både biler og deler har vært hyggelige, samtidig som bilene er solide, driftssikre og enkle å skru på om noe går galt.
Men de siste få årene har det skjedd noe med prisene på særlig de litt gjevere utgavene: De med enten Sport, GT eller Turbo-emblemer på bagasjelokket.
På mange av disse Volvoene har prisene formelig skutt i været. Bilen på disse bildene er ikke noe unntak i så måte. Den har nemlig det omtalte Turbo-emblemet på både bagasjelokk og grill ...
Som om det ikke er nok, så er den noe så uvanlig som en 2-dørs Turbo. Noe som bare fantes i få eksemplarer, primært for det amerikanske markedet.
"Vår" bil ble også levert til sin første eier i USA, men ligger nå til salgs i Moss.
Kjøpte delebil – for å få nakkestøtter ...
Den ble importert fra New Hampshire til Skjåk i Gudbrandsdalen sommeren 2012. Der forbarmet den unge Volvo-entusiasten Espen Bøhle seg over bilen. Han gjorde den allerede veldig fine bilen enda finere.
Bilen fikk montert europeisk front, understell fra amerikanske IDP for bedre kjøreegenskaper og 17-tommers felger, for å nevne noe. Til og med en delebil ble innkjøpt – for å få tak i nakkestøttene bak med riktige trekk...
Bilen har høstet flere pokaler på ulike Volvo-treff. En fyldig reportasje i det svenske bladet Bilsport (Nr. 9 i 2017) har den også på CV-en.
Nå er den uvanlige 242 Turboen altså til salgs igjen. Prisen er småfriske 269.700 kroner. Det kan høres mye ut, i alle fall for de av oss som husker at man fikk fine slike biler for 100.000 kroner. Det er ikke sååå lenge siden...
Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner
I øvre sjiktet
– Responsen har vært helt sjuk – ja, helt vill! Det forteller Bjørn hos Ernø bil, som selger 242-en.
– Også til den prisen?
– Ja, ja... Sånn har det blitt. Prisene på disse bilene og mange andre klassikere har steget mye i de siste årene, forklarer den hyggelige selgeren og gir flere eksempler på nettopp det.
På enkelte biler har prisene mer enn doblet seg på noen få år. Volvo 242 Turbo inklusive.
– Jeg tror heller ikke dette kommer til å avta med det første. Det kan synes brutalt, men om du er på utkikk etter en slik bil, er det nok bare å kjøpe nå. Sitter du på gjerdet og venter på at prisene skal gå ned igjen, er jeg redd du kommer til å bli sår i rumpa, forklarer Bjørn.
Han innrømmer likevel at denne bilen er i det øvre sjiktet, rent prismessig. Men dette er heller ikke en bil som må selges.
– Nei, blir den ikke solgt, beholder jeg den bare. Jeg taper ikke penger på denne om jeg har den ett år eller to. Dessuten er denne bilen veldig fin. Jeg vil faktisk påstå at den er i 110 prosent stand. En bil du kan ta med deg rett på utstilling og vinne premier med.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Ikke bare for gamlegutta
Han tror den mest sannsynlig blir solgt til en entusiast. Kanskje til en mellom 40 og 50 år, som drømte om en slik bil i ungdommen.
– Det er lett å være kategorisk og det er litt skummelt også. For du skulle sett øynene på en del av 18-20-åringene som kommer inn i forretningen vår og ser denne. Det er med andre ord liten tvil om at en gammel 240 vekker følelser hos andre en gamlegutta, avslutter Bjørn.
Vi ønsker lykke til med salget. Og ikke minst ønsker vi Volvo-klassikeren lykke til med ny eier etter hvert. En eier som vi håper vil ta godt vare på den uvanlige og fine bilen.
(Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier)
Les også: For Marianne er det kun Volvo som gjelder
Video: Se flere Volvo-klassikere her