Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

12 generasjoner, over mer enn 50 år og millioner av biler solgt verden over: Toyota Corolla har forlengst skrevet seg inn i historiebøkene. Nå er den også tilbake i Norge, etter at Corolla-navnet har vært borte fra vårt marked i flere år.

Nye Corolla er utviklet i og for Europa, selv om det er en modell som selges globalt.

Bilen er bygget på Toyotas nye plattform kalt TNGA (Toyota New Global Architecture) Takket være den, er tyngdepunktet senket, karosseriet 60 prosent stivere enn utgående Auris og demperne har fått et større register å spille på. Bruk av tynnere stålplater i tak og dører har ført til en anselig vektreduksjon. I sum skal det gi vesentlig bedre komfort og kjøreegenskaper.

Lettere og mer kompakt

Corolla kommer også med flere kjøreprogrammer. Her kan du velge mellom Eco, Normal, Sport S, Sport S+ eller Custom.

For første gang kan man velge mellom to hybriddrivlinjer i en Toyota: En oppdatert 1,8-liters variant med 122 hestekrefter og en ny 2-liter med 180 hestekrefter.

Fjerde generasjon av hybriddrivverket har blitt lettere og mer kompakt, uten at det skal påvirke effekten eller støynivået. En elmotor med 163 NM dreiemoment fra null omdreininger jobber sammen med en 1,8-liters bensinmotor med 143 NM ved 3600 omdreininger. Samlet effekt er 122 hestekrefter.

Verdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

Broom-Benny var en av de første som kjørte nye Corolla.
Broom-Benny var en av de første som kjørte nye Corolla.

Mindre støy

Toyota har tatt en rekke grep for å bedre forbruk og effekt. Friksjonen i drivverket er redusert, forbrenningen i sylindrene optimalisert og håndteringen av varmen som genereres er forbedret. Støynivået er også kraftig redusert, blant annet ved å optimalisere motorblokka med tanke på vibrasjon og støy, endret posisjon og form på motorfester og en forbedret utforming av lyddemperen til eksosanlegget.

Økt dreiemoment fra elmotoren gir en mer lineær økning i omdreininger under akselerasjon, et nytt litium-ionbatteri sørger for bedre drivstofføkonomi.

Dette er Toyotaen å ha når du skal du krysse en ørken

Ganske særpreget interiør, med infotainmentskjerm som dominerer midtkonsollen.
Ganske særpreget interiør, med infotainmentskjerm som dominerer midtkonsollen.

115 km/t uten bensinmotoren

Det nye 2-liters hybriddrivverket yter samlet 180 hestekrefter, med et dreiemoment på 202 NM fra elmotoren fra start, og 190 NM fra bensinmotoren ved 4400 omdreininger. 0–100 km/t er unnagjort på 7,9 sekunder i kombiutgaven og 8,1 sekunder i Sports Touring-utgaven, mens toppfarten er 180 km/t. t.

Som i 1,8-liters varianten er transakselen, batteriet, elmotoren og motorstyringsenheten mindre og mer effektive enn tidligere. Nytt er det også at man nå kan kjøre i inntil 115 km/t, uten bruk av bensinmotoren.

Sammenlignet med Auris, er lengden økt med 40 mm, alt mellom akslingene, overhenget foran er 20 mm kortere og høyden er redusert med 25 mm. Et lavere panser gjør det mulig å senke setene i karosseriet, slik at man foran og bak sitter henholdsvis 24 mm og 26 mm lavere.

Toyota Camry gjør også comeback – etter 14 år!

Femdørs kombi er en klassiker i denne bilklassen.
Femdørs kombi er en klassiker i denne bilklassen.

Mye utstyr

Stasjonsvogna Touring Sports er unik for Europa, og ble utviklet parallelt med kompaktmodellen og sedanen. Fra B-stolpen og bakover deler den ingen deler med sine søsken. Corolla Touring Sports er 55 mm lenger enn utgående modell, men enda viktigere er økningen på 100 mm i akselavstand.

Avstanden mellom fram og baksetene er økt med 48 mm til 928 mm, som gir klasseledende beinplass til de bak.

Avhengig av utstyrsgrad er mye utstyr tilgjengelig, enten som standard- eller ekstrautstyr: Adaptive fjernlys, LED-frontlykter i tre ulike utførelser og nivåer, TFT display med 3D-effekt i instrumentpaneler, Head-up display og et JBL stereoanlegg, for å nevne noe.

Sporty linjer preger stasjonsvognutgaven.
Sporty linjer preger stasjonsvognutgaven.

Salget er i gang

Prismessig er det et ganske stort spenn her. Rimeligste Corolla er 1,8 Hybrid Sense, den starter på 297.300 kroner. Touring Sports starter på 309.300 kroner, som 1.8 Hybrid Sense.

I andre enden av prisskalaen får du kombiutgaven som 2.0 Hybrid Executive RED til 436.400 kroner. Dyreste stasjonsvogn er 2.0 Hybrid Executive RED, til 460.300 kroner.

Nye Corolla lanseres i Norge i mars, og forhåndssalget er nå i gang.

Her kan du lese testen vår av nye Toyota Corolla

Se video av nye Corolla under: