Audi e-tron er en av de mest spennende nykommerne på markedet i Norge i 2019.

Det tok en stund før man fikk en ren elbil med fire ringer i grillen, men da den endelig kom, var det en perfekt bil for norske forhold: Romslig SUV, med firehjulsdrift og høyt utstyrsnivå.

Responsen har vært deretter. Til tross for at dette er en bil som koster 800.000-900.000 kroner med "riktig" utstyr, har over 7.000 nordmenn signert kontrakt.

De aller første kundene får etter planen bilene sine i uke 9. Men allerede nå har det dukket opp muligheter på bruktmarkedet.

Det betyr at du kan sikre deg en splitter ny bil, men at du ikke får satt den opp akkurat slik du selv ønsker. Den er nemlig ferdig produsert og klar for levering i Norge i mars, står det i annonsen.

Dette bør du gjøre før garantien utløper

Om ikke så lenge, vil du kunne se en rekke Audi e-tron på norske veier.
Om ikke så lenge, vil du kunne se en rekke Audi e-tron på norske veier.

Koster deg ekstra

Bilen vi har funnet er en Limited-utgave, som betyr den best utstyret varianten av de tre lanseringsmodellene av e-tron. Her får du rett og slett svært mye utstyr.

Prisen på bilen slik den er satt opp er 888.738 kroner. Skal du snike i køen og få en topputstyrt Audi e-tron allerede i mars, er imidlertid prisen 925.000 kroner. Den er ikke diskuterbar, påpekes det i annonsen.

Det betyr at kjøper må punge ut 36.262 kroner mer, enn om den bestilles på vanlig måte.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

408 hk

e-tron har 408 hk med boost-funksjon, som gir 0-100 km/t på 5,7 sekunder. For øvrig har den naturligvis Audis quattro firehjulsdrift-system.

Det tradisjonelle bagasjerommet bak er på 600 liter – i tillegg er det et eget rom for ladekabler foran på 60 liter.

Rekkevidde oppgis enn så lenge å være "over 400 kilometer", målt etter den nye og strengere WLTP-metoden.

Bilen leveres med svart lakk og svart skinn.

Tilleggsgaranti gjør det tryggere å kjøpe bruktbil

Interiøret er typisk Audi. Men merk at de tradisjonelle speilene kan byttes ut med kamera, som har visning i døra.
Interiøret er typisk Audi. Men merk at de tradisjonelle speilene kan byttes ut med kamera, som har visning i døra.

Klikk her for å se hele annonsen

Mangler vinterdekk

Den aktuelle bilen er bestilt med hengerfeste, og kan trekke opptil 1.800 kg. I tillegg får du utstyr som soft close, head up display, adaptiv cruisecontrol, parkeringsassistent og ryggekamera – for å nevne noe.

Men skal du kjøre den med en gang, bør du nok sikre deg vinterdekk også. Det er nemlig ikke med i prisen.

Selger har imidlertid sjekket ulike pristilbud på 19" og 20" felger – begge ender på rundt 30.000 kroner.

Vi har testet Audi e-tron – i Afrika!

Broom-Benny imponert

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har testet e-tron både på snø, is, vanlig vei og i en ørken (!). Her er noe av det han sier om bilen etter kjøring på norsk vinterføre:

"Vi kan i alle fall slå fast at dette er en veldig habil firehjulstrekker. Audi har mange års erfaring med sitt quattro-system. Det har de videreført til denne bilen. Her kan du slå av hjelpemidler og få den til å oppføre seg nesten som en bakhjulstrekker, hvis du vil. Og når forholdene virkelig blir tøffe, er nok dette elbilen som får deg lengst til fjells".

(Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier)

Les mer om hva Broom-Benny sier her:

I klippet under kan du se full videotest av Audi e-tron: