Det er ikke akkurat stor motor og masse krefter vi vanligvis forbinder med Audis minste modell, A1.

Bilen som kom tilbake i 2010 har stort sett en liten bensin- eller dieselmotor under panseret. Men så skjedde det virkelig gromme saker for syv år siden.

Da lanserte Audi småbilen i en sinna quattro-utgave.

256 hk

Rett før lanseringen gikk ryktene om en S1 eller RS 1, men modellen fikk altså «bare» quattro som tilnavn.

Heldigvis for entusiastene fikk bilen mer enn bare firehjulstrekk. Under panseret sitter nemlig en 2-liters bensinturbo – som leverer hele 256 hk og 350 Nm.

Snakk om overmotorisering på en så liten bil! Eller nei, vi mener selvsagt: Snakk om herlig kombinasjon!

Kanskje det nærmeste du kommer EKS sin rallycross-bil med hvite skilter?
Kanskje det nærmeste du kommer EKS sin rallycross-bil med hvite skilter?

2019 Audi A1: Skal bli den mest eksklusive småbilen

Kun to i Norge

Sammen med et modifisert sportsunderstell og 6-trinns manuell girkasse, er dette fremdeles en av de morsomste småbilene du kan kjøre i dag.

Her skal det heller ikke stå på ytelsene. 0-100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder og toppfarten er nesten 250 km/t. Nei, dette er ikke bilen du anbefaler til bestemor med laber reaksjonsevne…

Manuell girkasse, ordentlig håndbrekk og masse krefter. Snakker vi vinterbil eller?
Manuell girkasse, ordentlig håndbrekk og masse krefter. Snakker vi vinterbil eller?

Totalt er det kun produsert 333 eksemplarer av A1 quattro. Det er med andre ord en sjelden bil, hvor de fleste antagelig vil beholde den som et samlerobjekt.

I Norge er det kun solgt to eksemplarer gjennom importøren. Nå har vi funnet ett av dem til salgs i bruktmarkedet.

Luksusflaket har tapt seg 2 millioner kroner i pris

Ulv i fåreklær

Den står hos Gumpens Auto Øst i Kristiansand. Bilen er en 2013 modell, som har rullet drøyt 56.000 kilometer.

I likhet med de 332 andre eksemplarene, er denne også «isbrehvit». Det er nemlig eneste farge bilen ble levert med i sin tid. Også felgene på 18 tommer, i turbindesign, er lakkert hvite.

Dette kombinert med de øvrige designdetaljene gjør nok til at bilen utvilsomt skiller seg fra alle andre Audier med A1 på bakluken.

– Ja, dette er helt klart en fantastisk bil som må oppleves. Skikkelig ulv i fåreklær, forteller selgeren, Arnt Myren, til Broom.

Denne fronten avslører egentlig det meste...
Denne fronten avslører egentlig det meste...

Klikk her for å se hele annonsen.

Over en halv million

Utover frekk motorisering og design, leveres A1 quattro med masse utstyr som standard. Xenon plus-frontlykter, fjernlysassistent, cruisekontroll og Bose-anlegg på 465 watt – er bare noe.

Viktigst av alt er derimot kjøreopplevelsen. Over 250 hk, firehjulstrekk og manuell girkasse, på en så liten bil, blir en stadig sjeldnere kombinasjon.

Som vanlig koster alt som er moro penger. 2013-modellen har en prisantydning på 539.000 kroner.

Det høres nesten brutalt ut for en seks år gammel A1. MEN: Så er ikke dette noen vanlig småbil, heller. Tvert i mot snakker vi om et sjeldent eksemplar, som svært få i Norge har mulighet til å oppleve. Dessuten: Nypris var solide 780.000 kroner...

Det blir spennende å se hvordan Audi vil følge opp denne grombilen, nå som andre generasjon er lansert.
Det blir spennende å se hvordan Audi vil følge opp denne grombilen, nå som andre generasjon er lansert.

Test Audi RS 3: Morsommere nybil under én million? Da skal du lete lenge!

Se video: Jan Erik Larssen forteller om nestenulykken da han lettet med en Audi RS 6 i 250 km/t...