Vogntog som har problemer på norske veier, er slett ikke noe uvanlig syn. Her er ett eksempel, fra tidligere i vinter. Foto: Statens vegvesen.
Vogntog som har problemer på norske veier, er slett ikke noe uvanlig syn. Her er ett eksempel, fra tidligere i vinter. Foto: Statens vegvesen.

Halvparten av oss har opplevd dette på nært hold

NAF krever strengere tiltak mot bransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vogntog i problemer er slett ikke noe uvanlig syn på norske veier. Dette er særlig vanlig i årstiden vi nå er inne i.

Med svært mange utenlandske vogntog på norske veier, opplever vi blant annet at dekkutrustning og kjøreferdigheter ikke alltid er tilpasset våre forhold. Og det kan få farlige konsekvenser.

I beste fall er det snakk om stans, som kan skape store køer. Men det skjer også mange ulykker, enten ved utkjøring eller kollisjon med andre kjøretøy.

Dette er noe som opptar mange andre som ferdes i trafikken.

Liten tillit

72 prosent har vært bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier. Det viser en fersk undersøkelse utført av InFact for NAF.

Det står heller ikke bra til med tilliten til vogntogene. 62 prosent svarer at de har svært liten eller liten tillit til at vogntog som kjører på norske vinterveier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold. Kun 9 prosent har tillit til at vogntogene er rustet for vinterføre.

Stoppet på vei inn i Norge med 14 sommerdekk, så ble det verre...

Dårlig dekkutrustning er en gjenganger på mange tunge kjøretøy. Her er et eksempel hvor man har forsøkt å jukse med dekkene, og preget inn vintermerkingen M+S selv. Foto: Statens vegvesen.
Dårlig dekkutrustning er en gjenganger på mange tunge kjøretøy. Her er et eksempel hvor man har forsøkt å jukse med dekkene, og preget inn vintermerkingen M+S selv. Foto: Statens vegvesen.

Ikke ut av det blå

– Dette bekrefter det vi ser og hører daglig fra norske vinterveier. Vogntogene er en reell bekymring som skaper utrygghet. Mange kjører med hjertet i halsen og bekymrer seg for at det skal skje ulykker, sier Camilla Ryste som er kommunikasjonssjef i NAF

Det er særlig i Nord- og Midt-Norge folk rapporterer om høy grad av bekymring for vogntogene, men bekymringen er utbredt også i resten av landet.

Og dette er ikke en noe som har kommet ut av det blå. Hele 45 prosent svarer nemlig at de selv har sett vogntog i vinter som står fast, eller har kjørt av veien.

Sjekket vogntog på Svinesund – da skjedde dette

Ser og opplever det

– Det viser at dette ikke er en teoretisk problemstilling eller noe folk bare leser om i mediene. Vogntog som ikke takler norsk vinterføre er noe folk ser og opplever på veiene, sier Ryste, i en pressemelding.

NAF representerer 500.000 medlemmer som ferdes i trafikken. I starten av januar gjennomførte organisasjonen en demonstrasjon av hva som skjer når et vogntog mister kontroll på hengeren og treffer en personbil i 60 kilometer i timen.

Krever strengere krav

– Dette er alle bilisters store skrekk og en frykt mange kjenner på nå med glatte vinterveier og mange store vogntog på veiene. Konsekvensene kan bli store og det er lite du som sjåfør kan gjøre selv for å unngå det, sier Ryste.

NAF krever strengere krav til vogntogene og flere kontroller for å luke ut kjøretøyene som ikke er skodd for norske vinterveier.

I tillegg må de som kjøper transporttjenester ta et ansvar for trafikksikkerheten.

– Det har blitt flere kontroller, men langt sterkere lut må til når problemene fortsatt er så omfattende. Politikerne må raskt sørge for skjerpede krav og tettere oppfølging, sier Ryste.

Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge

Se video: Her slår tyvene til – i fart på motorveien