De fleste veilysene her i landet lyser jevnt fra de slår seg på når det begynner å bli mørkt til de slår seg av igjen når dagslyset tar over. Slik er det ikke på den nye rv. 70 mellom Tingvoll og Meisingset på Nordmøre. Foto: Kjell Wold / Statens vegvesen.
De fleste veilysene her i landet lyser jevnt fra de slår seg på når det begynner å bli mørkt til de slår seg av igjen når dagslyset tar over. Slik er det ikke på den nye rv. 70 mellom Tingvoll og Meisingset på Nordmøre. Foto: Kjell Wold / Statens vegvesen.

Vanlig gatelys? Nei, dette er faktisk mye smartere

Tester system som sparer mye strøm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste gatelysene her til lands styres ved hjelp av sensorer. De slår seg på når det begynner å bli mørkt. Så lyser de til sensorene registrerer dagslys igjen, da går de av.

Men slik er det ikke på den nye riksvei 70 mellom Tingvoll og Meisingset på Nordmøre. Gatelysene som blir montert her, har nemlig radar og lyser for fullt bare når det er behov for det.

– Vi er blant de første, men dette tror vi er framtidas måte å lyse opp veiene i Norge på, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, til nettsiden Vegnett.

Prøving og feiling

De 22 første smarte gatelysene (eller veilysene som de også kalles) er allerede i drift ved kommunesenteret Tingvoll. Til våren blir det montert 67 nye ved tettstedet Meisingset.

– Lysene økes til 100 prosent belysning på 100 meters avstand når radaren registrer bevegelser over 4 km/t på veien. Ellers er lysene dimmet ned til 20 prosent, forteller Innerdal, til Vegnett.

Anlegget er det første med smarte veilys i Midt-Norge og ett av få i hele Norge. Det blir derfor en del prøving og justering for å komme fram til en drift som fungerer optimalt, både for trafikanter og naboer.

Lyser som bare det – men kan være ulovlige

Bilene har fått stadig bedre lys de siste årene. Men veilys er likevel svært viktig for sikkerheten.
Bilene har fått stadig bedre lys de siste årene. Men veilys er likevel svært viktig for sikkerheten.

Mye å spare

Miljøet spares i form av redusert strømforbruk fra dag én. Fram til nå har lyset bare vært på i 20 sekunder etter at en fotgjenger eller en bil har passert. Erfaringen er at det gir unødvendig mye tenning og slokking. Derfor må Statens vegvesen prøve seg fram og skaffe erfaring på hva som fungerer best akkurat her.

– Det kjører ca. 1.100 biler i døgnet her, og mellom kl. 12 og 06 passerer det under ti biler i timen. Da sier det seg selv at det er et stort sparepotensial i forhold til vanlige veilys, sier prosjektlederen.

Her er Vegvesenets superscanner

Fremtidens løsning

De smarte gatelysene koster litt mer i innkjøp. Erfaringene fra lignende anlegg i Vestfold og Buskerud er at de er spart inn på lavere strømutgifter og økt levetid på grunn av LED-lys, i løpet av tre til fire år.

– Miljøet sparer vi i form av redusert strømforbruk fra dag én og driftsutgiftene vil bli lavere enn det vi har vært vant til fra ordinære anlegg. Vi er blant de første, men dette tror vi er fremtidens måte å lyse opp veiene i Norge på, avslutter prosjektleder Odd Helge Innerdal.

Her går det helt galt – i 70 km/t

Se video: Slik finner de ut hvor glatt det egentlig er