Mitsubishi er kanskje ikke mest kjent for å lansere ny teknologi på bilene sine. Men da de kom med tredje generasjon av familie-SUV-en Outlander, var det nettopp teknologien som sto i fokus.

Dette var nemlig verdens første ladbare SUV. Outlander PHEV ble umiddelbart en stor suksess her hjemme.

Det skyldes i hovedsak to ting: At disse bilene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet og dermed relativt sett blir billigere enn biler med bensin- eller dieselmotor. Dessuten at man kan gjøre unna veldig mye småkjøring på strøm. Dermed blir også driftskostnadene på denne kjøringen lav.

Fra halv pris

Her i Norge var den i flere år uten reelle konkurrenter. Det ga også rekordsalg.

Etter hvert har det kommet til mange ladbare konkurrenter. Men ingen av dem er egentlig direkte sammenlignbare med Outlander. Enten har de vært mindre, og ikke helt av familiebil-størrelse. Eller de har vært større og betydelig dyrere – og dermed ikke aktuelle for de store kjøpegruppene.

Nyprisen for en fullutstyrt Instyle+-utgave med firehjulstrekk har ligget rundt 450.000-500.000 kroner. Isolert sett mye bil for pengene, men alle har naturligvis ikke råd til å kjøpe helt ny bil. For dem er det gode nyheter at du nå kan finne ladbare Outlandere i bruktmarkedet fra rundt 200.000 kroner og oppover.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Bak et temmelig diskret ytre, skjuler det seg en teknologisk avansert bil.
Bak et temmelig diskret ytre, skjuler det seg en teknologisk avansert bil.

Mange til salgs

Da snakker vi 2014-modeller, som gjerne har gått et stykke. Kilometerstand på mellom 150.000 og 200.000, er ikke uvanlig her.

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

Det fine med de fleste bilene som ligger til salgs i Norge, er at de er godt utstyrt. Nordmenn er jo kjent for å være opptatt av en god porsjon utstyr, når vi skal handle bil. Fem års nybilgaranti, betyr at det fortsatt er garanti på de fleste norsksolgte biler i bruktmarkedet.

Akkurat dette er viktig når du handler bruktbil som er i grenseland for når garantien går ut. Biler med litt gjenstående garanti, skal koste mer enn biler hvor den har utløpt.

– Jeg er sjokkert over forbruket

202 hestekrefter

Outlander har altså både en elmotor og en bensinmotor. Totalt yter de 202 hk, og bilen har en offisiell, elektrisk rekkevidde på inntil 55 kilometer. Det betyr at den er blant hybridene som kan kjøre lengst på strøm.

Likevel bør du nok ikke ta høyde for mer enn 30-40 kilometer som maksimal rekkevidde. På vinteren, når det er skikkelig kaldt, er den fort lavere.

Les vår vintertest av Outlander her

Batteripakken ligger som vanlig i bunnen av bilen. En av Outlanders store styrker er at den har firehjulstrekk.
Batteripakken ligger som vanlig i bunnen av bilen. En av Outlanders store styrker er at den har firehjulstrekk.

Forbruk

Snittforbruket på ladbare hybrider er alltid litt misvisende, men har du mindre enn 30 kilometer til jobben, og lader der, kan du klare deg på et veldig beskjedent drivstoffbudsjett.

Offisielt ligger forbruket på 0,18 l/mil. Men ikke heng deg så mye opp i det. For å få et godt bilde av realistisk forbruk, må du analysere bruksmønsteret ditt. Har du mange småturer og mulighet til å lade ofte, ja da kan ladbar hybrid virkelig være smart.

Så langt har vi hørt om svært lite feil og problemer på Outlander PHEV, men det er naturligvis viktig at bilen er fulgt skikkelig opp. Særlig en sjekk av bremsene er viktig.

Klikk her for brukt Outlander PHEV på Broommarked:

Klikk her for brukt Outlander PHEV på Finn:

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier.

Se video av Mitsubishi Outlander under: