Stadig flere vil tjene penger på bilen sin

– Den beste vinterbilen jeg har kjørt.

Når ski-weekend står på programmet, blir Renault Zoe for liten. Jaguar I_Pace, derimot... Foto: Audun Braastad
Når ski-weekend står på programmet, blir Renault Zoe for liten. Jaguar I_Pace, derimot... Foto: Audun Braastad

Husker du Broom-intervjuet med Morten Falch Sortland, som betaler sin Tesla Model X med utleie gjennom Nabobil? Hans bil er en av hele 370 Teslaer som kan leies gjennom denne tjenesten – i 2018 hadde de hele 3.000 leieforhold som inkluderte en Tesla.

Populariteten til det foroverlente amerikanske elbilmerket er med andre ord veldig stor, og nå får Teslaene følge av nylig lanserte Jaguar I-Pace som også er en stor, sterk og eksklusiv elbil.

– Man må unne seg en Jaguar av og til, fastslår Sasan Mameghani, som nylig tok turen til Sjusjøen sammen med samboer Marzieh Vahabimed, i en Jaguar I-Pace.

Sasan er relativt nyfrelst elbil-tilhenger, noe samboerens nyinnkjøpte Renault Zoe har gjort sitt til.

Topp ti: Elbilene med lengst rekkevidde

Som å hente bil hos naboen

– Ja, dette funker. Vi har lader hjemme, og da er dette kjempegreit. Zoe er en fin og praktisk bybil, men har selvsagt sine begrensninger på lange turer – strekningen Oslo-Gøteborg ble fort til en fem timers tur på grunn av ladebehov underveis, forteller Sasan, som legger til at de tyr til bildelingstjenesten ved større transportbehov eller fjellturer.

– Navnet passer – det er faktisk nesten så enkelt som å gå til naboen og hente bil. Her kan vi også velge nøkkelløse modeller som startes fra app, og det er fort gjort å finne biler som passer i nærheten, sier han.

Sist handlet det altså om et første møte med Jaguars spennende nykommer, og opplevelsen var god:

Masse flotte detaljer

– Med Renault Zoe sliter vi med plassen på langtur, og når det er mye snø. Vi ville gjerne ha en bil med god plass og sikker fremkommelighet – og så måtte det være elbil.

– Fra Oslo til Sjusjøen er absolutt langtur, men Jaguarens rekkevidde imponerte. Vi hadde en god del kilometer å gå på da vi var fremme. Bilen er rommelig, og med store hjul er den også god i snø. Alt i alt var kanskje I-Pace den beste vinterbilen jeg har kjørt, fastslår Sasan Mameghani, som også lot seg begeistre av andre elementer ved Jaguaren:

– Det er en masse flotte, små detaljer som understreker kvalitet. Bilen har flere kjøremodus, er svært stabil på veien og går veldig bra. Elbilen har dessuten den fordelen at kreftene kommer med en gang, uten forsinkelse.

– Jaguaren imponerte, fastslår Sasan og Marzieh. Foto: Audun Braastad
– Jaguaren imponerte, fastslår Sasan og Marzieh. Foto: Audun Braastad

20 prosent elbiler

– Er dette kostbar moro?

– Weekend-leien kom på knapt 6.000 kroner, så det er klart at det finnes billigere alternativer. Men man må unne seg en Jaguar i ny og ne, slutter Sasan Mameghani.

Hos Nabobil ser man en tendens til at flere ønsker å leie ut biler i luksuskategorien.

– Tesla-eiere merket seg tidlig ut med dette, men det kan se ut som om elbileiere generelt tenker litt annerledes og utradisjonelt når det gjelder bilhold. Av de 6.000 bilene vi har til utleie, er hele 20 prosent – 1.200 biler – elbiler, mens elbil-andelen i befolkningen er 5 prosent. Før jul i fjor kom den første Jaguar I-Pace, og nylig kom én til. Det blir uten tvil mange av dem også etter hvert, sier Lotte Børnick-Sørhaug i Nabobil.

Topp 10: Årets mest spennende elbil-nyheter

Jaguar er kanskje ikke merket vi trasjonelt forbinder med vinterbil, men I-Pace har både høy bakkaklaring og firehjulstrekk.
Jaguar er kanskje ikke merket vi trasjonelt forbinder med vinterbil, men I-Pace har både høy bakkaklaring og firehjulstrekk.

Kan tjene penger på bilen

– Er det mange som vil leie Jaguar?

– Ennå vet ikke folk godt nok at I-Pace er tilgjengelig. Det tar ofte litt tid før sånt blir kjent. Vi ser imidlertid at det er stor etterspørsel etter denne typen bil. Det er mange, særlig i Oslo-området, som selv har en mindre bil – og som trenger større bil av og til, forteller hun.

Nabobil kobler bileiere med personer som ønsker å leie bil. På denne måten kan bileiere tjene penger på bilen sin når de ikke bruker den selv.

Nabobil sjekker at leietaker har gyldig førerkort og oppfyller de kravene som ellers stilles til brukerne. Deretter møtes partene direkte for overlevering. Normalt skal elbil leveres tilbake med 80 prosent batterikapasitet, om ikke noe annet er avtalt.

Trygghet og sikkerhet skal også være godt ivaretatt:

170.000 brukere

– Et gjensidig rangeringssystem av utleier og leietaker bidrar til å øke tillit og sikkerhet i transaksjonene. Vi jobber dessuten hele tiden med å få flere biler over på nøkkelløs bruk, noe som gjør det hele enda enklere og mer lettvint.

– Hva med forsikring?

– Det er egen kaskoforsikring i If gjennom Nabobil som dekker dette behovet for skader opptil 1 million kroner. Egenandelen er 12.000 kroner, men dette kan reduseres ved å betale et tillegg. Leietakers kjøring berører dermed overhodet ikke utleiers kaskoforsikring, understreker Lotte Børnick-Sørhaug.

Her får du elbil på første klasse

Se video: Her møtes elbil-kongene til duell