Så tøff kan en småbil se ut. Audi har gjort mye riktig med andre generasjon A1. Foto: Mats Brustad
Så tøff kan en småbil se ut. Audi har gjort mye riktig med andre generasjon A1. Foto: Mats Brustad

Her har de laget klassens tøffeste bil

Audi treffer blink med nye A1. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Småbilklassen er ikke som den en gang var. De siste årene har konkurransen tilspisset seg skikkelig. Dette er ikke lenger enkle og primitive biler – i alle fall ikke når premiumprodusentene blander seg inn i kampen.

I dag er det ni år siden Audi lanserte minstemann A1. Det har vært en suksess, selv om mange mente småbilen var en dristig satsning fra Ingolstadt.

Resultatet er at flere nye kunder har funnet veien til Audi. Lekent design kombinert med relativt høy materialkvalitet og utstyrsnivå, forklarer nok mye av suksessen.

Nå har vi i Broom, som de første i Norge, akkurat testet andre generasjon A1. Bli med på test!

Hvordan er den å kjøre?

Nye A1 har ikke bare blitt tøffere og bedre utstyrt enn forgjengeren. Nå bygger den på VW-konsernets MQB-plattform, den samme som for eksempel Audi Q3 benytter seg av.

Det betyr blant annet nytt understell og at A1 har vokst i størrelse.

Bilen vi kjører er utstyrt med S-line-pakke og adaptivt understell. Det merkes. Aldri før har A1 vært så engasjerende å kjøre. Her vil konkurrentene slite med å henge på i svingene.

Diffusoren og uthevingene bak er en del av S-line-pakken. Den koster drøyt 30.000 kroner.
Diffusoren og uthevingene bak er en del av S-line-pakken. Den koster drøyt 30.000 kroner.

Bilen er rett og slett et tydelig bevis på at en småbil kan være riktig så morsom å kjøre. Velger du «dynamic» i kjøreprogrammet, spisses gass- og styreresponsen. I tillegg kommer vi ikke unna å nevne at girkassen fungerer nært optimalt på testbilen. Og det til tross for at motoren ikke akkurat er av det sprekeste slaget. Mer om den straks…

Kort oppsummert har Audi løftet kjørefølelsen i nye A1 flere hakk. Nå er på mange måter premiumfølelsen fullkommen, og det er få ting som tilsier at det er en «rimelig småbil» du ratter.

Pirk? Dekkstøy er kanskje en smule for fremtredende. Men igjen: Dette er minste og billigste modell fra Audi, da må forventningene være deretter.

A1: Så billig får du den lille snobbebilen nå

Finest utenpå eller inni?

Design er utvilsomt et viktig kjøpsargument for A1. Nå har bilen gått fra å være litt fjong og rund i kantene – til å bli langt mer maskulin å se på. Spesielt fronten setter standarden på en ny og aggressiv look.

Faktisk deler den flere likhetstrekk med kommende R8! Legg merke til «luftinntakene» over grillen, de er en tydelig retro-hilsen til Audis rallyikon fra 1984.

Også på hekken har Audi gjort markante grep for å få bilen til å se aggressiv og bred ut. Her må du riktignok huke av for S-line, det er da du får den tøffe diffusoren, blant annet.

A1 leveres i 10 ulike farger, dette er kanskje den mest fremtredende.
A1 leveres i 10 ulike farger, dette er kanskje den mest fremtredende.

På innsiden fortsetter A1 å imponere med et flunkende nytt interiør. Her kjenner vi igjen oppsettet fra langt større og dyrere modeller.

Vi i snakker i bunn og grunn samme infotainment-system som på flaggskipet A8. Touchskjermen på 10,25 tommer er standard, mens digitale instrumenter – Virtual Cockpit på Audis språk – er tilvalg.

Vår bil er utstyrt med det meste, og dermed blir totalopplevelsen også svært god i førerposisjon.

Utover flere assistent- og sikkerhetssystemer, er prikken over i-en her inne, et fyldig lydanlegg fra Bang & Olufsen. Herlig.

Drømmetesten Audi R8: – Ganske enkelt noe av det råeste jeg har kjørt

Interiøret ser og føles bra ut. Men materialkvaliteten er samtidig ikke på helt på høyde med de større og dyrere Audi-modellene.
Interiøret ser og føles bra ut. Men materialkvaliteten er samtidig ikke på helt på høyde med de større og dyrere Audi-modellene.

Hvordan er plassen?

Selv om annen generasjon A1 har vokst til 4.03 meter i lengderetning, er det ingen tvil om at dette er en småbil. Foran har to voksne det helt kurant, men bakover vil nok de lengste passasjerene slite. Spesielt med beinplassen.

Når det er sagt, ville vi ikke vært bekymret for å dra fire stykker på helgetur med denne. Det burde gå helt greit, dersom man pakker litt smart. Apropos pakking: Bagasjerommet har vokst, og rommer nå 335 liter. Legger du ned baksetene øker dette til 1.090 liter.

Vi har testet nye Audi A4 med stor motor og mye utstyr

Går den bra?

– Hva, er det en 3-liters V6 i denne!? Det er flere som spør hvilken motor som sitter i testbilen. Men nei, 30 TFSI er på ingen måte synonymt med heftig motorisering.

Her sitter en ny tresylindret bensinturbo på 1 liter. Den yter 116 hk og 200 Nm. Det høres kanskje ikke veldig spennende ut, men i praksis fungerer det overraskende godt.

Audi har vært forsiktige på designfronten i det siste – det kan vi ikke si om nye A1.
Audi har vært forsiktige på designfronten i det siste – det kan vi ikke si om nye A1.

Faktisk tenker vi aldri på at bilen er undermotorisert, selv om vi vet at nyheten etter hvert kommer med opptil 200 hk. Da heter den A1 40 TFSI. Gjett om vi gleder oss til å prøve den!

Uansett: 116 hk bør holde for de fleste i en bil som dette. 0-100 km/t går unna på 9,4 sekunder, men det føles kjappere. Kanskje har det noe med lydbildet å gjøre. I dynamic-mode har nemlig Audi gått for falsk motorlyd gjennom bilens høyttalere.

Det er noe vi i utgangspunktet ikke er spesielt begeistret over, men i A1 syns vi det funker. Du må bare huske på å aldri ta åpne vinduet i en tunell. Da blir både du og dama du forsøker å imponere ganske skuffet.

Denne er akkurat så rampete som den ser ut

… og konklusjonen er?

Absolutt alt er til det bedre på nye A1. Bilen er bedre å kjøre, tøffere å se på og ikke minst har den sikkerhetssystemer og teknologi vi gjerne assosierer med langt dyrere biler.

2019 Audi A1 30 TFSI

  • Motor: 1 liter R3
  • Effekt: 116 hk / 200 Nm
  • 0-100 km/t: 9,4 sek.
  • Toppfart: 203 km/t
  • Forbruk: 0,48 (blandet) l/mil
  • Bagasjerom: 335 liter
  • Vekt: 1.200 kg
  • Lengde x bredde x høyde: 403 x 174 x 141 cm
  • Pris fra: 294.400 kroner
  • Pris testbil: 442.770 kroner

Adaptiv cruisekontroll, kjørefeltvarsling og parkeringsassistent er bare noe. Det finnes egentlig bare ett lite minus med denne bilen. Jepp, det er prisen, som i utgangspunktet høres nokså hyggelig ut.

A1 starter nemlig på 294.000 kroner, men skal du utstyre den som vår testbil, ender du på 442.000 kroner. Det er en god del penger, men i dette tilfellet får man litt hva man betaler for. A1 konkurrerer mot blant annet VW Polo og Toyota Yaris.

I dette selskapet er det ingen tvil om at A1 stiller sterkest. Dette er i det hele tatt den mest eksklusive og tøffeste småbilen du kan kjøpe akkurat nå.

RS 3: Morsommere nybil under én million? Da skal du lete lenge!

Slik ser bilen ut i Edition One.
Slik ser bilen ut i Edition One.

Se video: Her kjører vi Audi R8 V10 Plus. Flere som lengter tilbake til sommeren?