Renault 5 var noe av det mest folkelige man kunne få tak i på 70- og 80-tallet.

Den vesle sjarmøren var en rimelig og populær bybil. Det var også en typisk bruksbil. Det betyr at det i dag er vanskelig å finne en Renault 5 som har overlevd. De fleste er forlengst blitt spiker.

Men storselgeren var også involvert i motorsport. Renault 5 Maxi Turbo var en skikkelige hardhaus, som gjorde sine saker bra i rallysirkuset på 80-tallet.

Noen få utgaver av Turboen ble også laget til bruk på vanlig vei. Såkalte homologeringsbiler. Med enorme skjermbreddere både foran og bak, kun to seter, midtmontert motor og ombygd fra forehjulstrekk til bakhjulsdrift, virker det som et startnummer er alt som mangler for å delta i et løp.

Klassiker: – Jeg kjøpte usett, og ble ganske lang i maska

Fullblods rallybil

I praksis snakker vi en fullblods rallybil, som du lovlig kan kose deg med på offentlig vei.

Men om en vanlig Renault 5 var billig, er disse homologeringsutgavene blitt svært så kostbare. Det er sjelden de dukker opp på bruktmarkedet i Norge. Men akkurat nå ligger det en 1984-modell til salgs. Vi anbefaler at du setter fra deg kaffekoppen før du leser prisantydningen.

Den er nemlig på drøyt én million kroner for 1984-modellen.

R5 Turbo-modellene ble produsert mellom 1980 og 1986, totalt ble det bygget noen få tusen eksemplarer.

Bilen vi har funnet er en Turbo 2 – det betyr en noe oppgradert utgave.

Bredt skal det være, når man kjøper en vaskeekte rallybil som kan kjøre på vanlig vei. Faksimile: Broommarked.no
Bredt skal det være, når man kjøper en vaskeekte rallybil som kan kjøre på vanlig vei. Faksimile: Broommarked.no

Klikk her for å se hele annonsen

Viktig seier

1,4-literen på 160 hk er koblet mot en femtrinns manuell girkasse. Og siden bilen bare veier 970 kg, klarer den 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Renault 5 Maxi Turbo vant faktisk Rally Monte Carlo i 1981. Maxi Turbo med 350 hk var det et skikkelig rallybeist, og absolutt verdig de ville tilstandene i rally klasse B på 80-tallet.

Men det ble raskt tydelig at biler med firehjulsdrift skulle bli overlegne de som bare hadde drift på bakhjulene.

I utgangspunktet er Renault en søt og praktisk bybil, som kostet lite. Med motoren foran og forhjulsdrift, er dette noe helt annet enn Turbo-utgavene ...
I utgangspunktet er Renault en søt og praktisk bybil, som kostet lite. Med motoren foran og forhjulsdrift, er dette noe helt annet enn Turbo-utgavene ...

Kanskje gjør Renault 5 comeback!

Sikret en plass i historien

R5 Maxi Turbo vant likevel et par Tour de Corse i 1982 og 1985. Siste gang slo den flere konkurrenter med firehjulsdrift. Ingen dårlig prestasjon!

Den rakk altså såvidt å markere seg, før biler med firehjulsdrift tok helt grep på rally klasse B.

Men seierne første halvdel av 80-tallet var altså nok til å sikre den en plass i historien.

Mini-Renault med superkrefter:

Lav kilometerstand

Akkurat den bilen vi omtaler her har kun 102.000 kilometer på veien.

Den skal i følge selger være 100 prosent original, i utmerket stand og er fullt funksjonell.

Siden det er så få av disse bilene på markedet, er dette å regne som et samlerobjekt. Men vi ville naturligvis sjekket litt rundt på det internasjonale markedet for å se hvilket prisnivå som er naturlig å legge seg på, her.

Velger du å kjøpe den, blir du i alle fall eier av en skikkelig tøffing, som vil sørge for anerkjennende nikk fra mange entusiaster.

(Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier)

Renault 5: Ekstrem moror på fire hjul