Bentley er først og fremst kjent for å bygge luksuriøse og komfortable biler. Men det skal samtidig ikke stå på motoriseringen heller – hvis du først skal bla opp X antall millioner for en britisk luksusbil.

Akkurat det er deres første SUV Bentayga et godt eksempel på. Da bilen kom tilbake i 2015, var den i begynnelsen kun tilgjengelig med en diger W12-motor på 6 liter.

Med 601 hk var dette lenge verdens raskeste SUV, med en toppfart på 301 km/t. Den rekorden sto helt til Lamborghini også kastet seg på SUV-bølgen med sin Urus.

Sistnevnte tok så over tronen som verdens raskeste – med en toppfart på 305 km/t.

Bentayga Speed

Nå slår imidlertid Bentley tilbake, med knappest mulig margin. Bentayga Speed er nyeste og heftigste utgave av den voksne SUV-en.

Her finner vi samme W12 motor, men er nå skremt opp til hele 635 hk. Momentet på 900 Nm er det samme som tidligere.

Speed er det nye og litt lite kreative tilnavnet til Bentayga. Bilen går 5 km/t fortere enn dagens toppmodell.
Speed er det nye og litt lite kreative tilnavnet til Bentayga. Bilen går 5 km/t fortere enn dagens toppmodell.

Med økt effekt klarer den 2,4 tonn tunge bilen 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Men aller viktigst er toppfarten som økes til 306 km/t.

Det betyr at Bentayga igjen er verdens raskeste SUV målt i toppfart. Riktignok slår den Lamborghini Urus med bare 1 km/t, på papiret…

Her er det nok stor sannsynlighet for at de to merkene, som begge tilhører Volkswagen-konsernet, vil knive videre i årene som kommer.

Endelig – bli med på tur i verdens dyreste SUV

Mer sportslig

Utover en liten effektøkning får Speed-utgaven andre forbedringer. Blant annet skal understellet bli fastere, sammen med økt respons fra motor og girkasse.

Takspoiler må til!
Takspoiler må til!

Mange vil nok ønske et nyutviklet sportseksosanlegg hjertelig velkommen også. Dagens versjon har nemlig ikke et spesielt brutalt lydbilde. I alle fall ikke sammenlignet med Urus.

Et helt nytt 48-volts antikrengningsprogram debuterer i tillegg, sammen med keramiske bremser, som faktisk reduserer vekten med hele 20 kilo.

Disse elementene til sammen skal kort og godt sørge for mer engasjerende kjøreegenskaper.

Nå blir det priskutt på en av Norges dyreste biler

Det er hovedsakelig motor og understell som utgjør forandringene på Speed.
Det er hovedsakelig motor og understell som utgjør forandringene på Speed.

Flere motorvalg

Eksteriørt er det kun snakk om små endringer sammenlignet med en standard Bentayga. Når det gjelder pris, er ikke det klart. Men Speed-versjonen vil naturligvis koste noe mer enn dagens utgave, som fort bikker fire millioner kroner i Norge.

Dersom W12 blir i drøyeste laget, tilbyr Bentley bilen med andre motorer også. Både V8 bensin og diesel med henholdsvis 550 og 435 hk. I fjor kom også Bentayga som hybrid.

Den kombinerer en 3-liters V6 med en 94 kilowatts elmotor, som gir en samlet effekt på 449 hk. Likevel er det hybridutgaven som er tregest fra 0-100…

Nå er det heller ikke slik at det utelukkende er miljøkrav som har fostret frem hybridutgaven. I følge Bentley har flere kunder etterspurt dette. De ønsker å kjøre elektrisk i byene, men samtidig ha solide mengder motorkraft tilgjengelig i bunn.

Når det er sagt: Skal du ha det aller råeste, så er det helt nye Bentayga Speed som gjelder. Den debuterer på bilmessen i Geneve i mars.

Carl I. Hagen mener dieselhysteriet er totalt meningsløst. Se hele intervjuet i Broompraten her:

Verdens dyreste SUV er utsolgt i Norge