Takboks hele året? Det er kanskje ikke så smart...
Men det er fristende å la den være på.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Vi har hatt lyst på skiboks i noen år, og slo til og kjøpte det til vinterferien i år, nå står den montert og klar på bilen. Det var litt mer jobb enn jeg hadde tenkt og nå lurer jeg på om det er egentlig er noe poeng å ta den av taket og gjør den jobben av og på, oftere enn nødvendig.
Jeg regner med at vi vil bruke den i påsken og kanskje på ferie i sommeren, bortsett fra det er bruken begrenset. Til vanlige, små skiturer bruker vi skiposen mellom baksetene.
Det jeg lurer på er om du vet hvor mye mer diesel bilen bruker med skiboksen på. Jeg har googlet det litt, men finner ikke noe entydig svar på det. Som du kanskje skjønner: Hvis det er snakk om veldig lite, tenker jeg la boksen stå på i alle fall til sommeren. Mvh Eivind.
Benny svarer:
Hei Eivind. Du er nok ikke den eneste som er fristet til å la skiboksen stå på, jeg synes jeg ser utrolig mange biler med skiboks på taket, naturligvis ekstra nå på vintereren.
Og ja: Det er litt jobb å ta den av og på. Du bør også ha litt hjelp der, forsøker du å gjøre det på egenhånd, kan det fort gå galt. Og det er IKKE hyggelig om du skader bilen din i den forbindelsen.
Jeg har lest flere og ganske sprikende forbrukstester i forhold til dette å ha skiboks på taket. Det vil variere mye, i forhold til flere faktorer. Hva slags bil man har, hvilken type kjøring det er snakk om (hastighet er viktig her) og helt klart også hvor aerodynamisk selve boksen er.
På det siste har det skjedd mye de siste årene. Det finnes fortsatt store og klumpete skibokser, men de fleste er nå smekre og ligger helt ned mot taket. Det ser bedre ut og det sparer også drivstoff.
Testet forbruket
NAF har i vinter testet forbruk både på elektrisk - og dieselbil, med og uten takboks. De brukte en Skoda Octavia og testet forbruket uten skiboks, med en boks fra Thule og en fra Skiguard.
Dette er Norges nye bilbutikk
Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.
Uten skiboks, ble bilen målt til 0,75 liter/mil. Med Skiguard-boks økte det til 0,79 liter/mil. Og med boksen fra Thule på taket, endte det på 0,84 liter/mil.
Da snakker vi altså en snau desiliter ekstra. Da er det bare å regne inn din egen kjørelengde, så ser du fort hva dette koster ekstra. Her bør du også ta med i betraktningen at skiboks gir mer vindsus, særlig i høye hastigheter.
Håper dette er til hjelp, god tur med ny skiboks!
LES MER: Takboks på elbilen? Da bruker den mye mer strøm
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES MER: Advarer mot takboks på ferieturen
Se video: Feil dekktrykk kan også koste penger