Nå er det bare dager til viktig bil debuterer

Første elbil fra nytt bilmerke.

Polestar gjør seg klare til premieren på sin første elbil, Polestar 2. Bilen på bildet over heter Polestar 1 og er en ladbar hybrid.
Polestar gjør seg klare til premieren på sin første elbil, Polestar 2. Bilen på bildet over heter Polestar 1 og er en ladbar hybrid.

Det jobbes nå intenst både i Sverige og i Kina med det som skal bli et helt nytt bilmerke. Polestar er navnet. I likhet med Volvo, eies Polestar av den kinesiske industrigiganten Geely.

Det er tette bånd mellom Volvo og Polestar. Men der Volvo skal være et bredt merke for massemarkedet, skal Polestar utelukkende satse elektrisk.

Først ut her er en modell som heter Polestar 1. Det er en ladbar hybrid med den lengste rekkevidden av noen biler i denne klassen: 150 kilometer.

Etter den er det klart for en bil som kan bli svært interessant for det norske markedet. Polestar 2 er nemlig en ren elbil. Og den skal snart debutere.

Sparer CO2

Polestar i Sverige har akkurat gått ut med en kunngjøring om selve premieren. Her heter det at Polestar 2 skal gjøre sin globale debut onsdag 27. februar, klokken 13.00.

Selve avdukingen sendes live på nettet, fra Polestars hovedkontor i Göteborg. I slike sammenhenger er det vanlig å invitere presse fra hele verden til selve eventet. Det skjer ikke her.

Polestar anfører at det de kaller "det digitale formatet" gjør at de sparer kloden for svært mye CO2-utslipp. Dermed også støtter opp under en av nøkkelfaktorene for elektrisk mobilitet, å forbedre luftkvaliteten.

Like under 500 kilometer

En uke etter selve premieren, skal Polestar 2 så vises fram på bilutstillingen i Geneve, som åpner dørene i starten av mars.

Polestar har allerede sendt ut endel informasjon om bilen. Blant annet en video der vi i høy hastighet kan se at bilen lader. Vi får ikke se tallet helt til slutt, men 50 prosent oppladet, viser den en rekkevidde på 247 kilometer. Dermed bør vi kunne anta at offisiell rekkevidde på bilen blir like under 500 kilometer. Etter all sannsynlighet da målt etter den nye og strengere målemetoden kalt WLTP.

Polestar 1 er en ladbar hybrid, det er ikke vanskelig å se familielikheter med Volvo her.
Polestar 1 er en ladbar hybrid, det er ikke vanskelig å se familielikheter med Volvo her.

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Samme som XC40

Det er gode nyheter både for kundene – og for Polestar selv. Med en slik rekkevidde vil bilen være konkurransedyktig mot alt det som i dag finnes av elbiler i markedet. Selv har Polestar gått langt i å definere Tesla Model 3 som en opplagt konkurrent.

Polestar har tidligere bekreftet at bilen skal bygges på Volvo og Geelys CMA-plattform, den samme som dagens XC40 baseres på.

50 prosent fulladet – og rekkevidde på 247 kilometer.
50 prosent fulladet – og rekkevidde på 247 kilometer.

Denne danner også utgangspunkt for et par konseptbiler, blant dem en ved navn 40.2. Det er ventet at Polestar 2 vil få mye til felles med denne. Designmessig ligger Polestars modeller nært opp mot Volvo. Men de skal få mer særpreg etterhvert, både utenpå og inni.

Avhengig av utstyrsnivå vil prisene på Polestar 2 variere fra 30.000 – 50.000 pund. Det tilsvarer omtrent 320.000 – 540.000 kroner.

Planlegger ny og elektrisk luksus-SUV

Polestar skal ikke ha tradisjonelle butikker, de satser i stedet på sentralt plasserte showrooms.
Polestar skal ikke ha tradisjonelle butikker, de satser i stedet på sentralt plasserte showrooms.

Norge er først ute

Norge er forresten det første landet i verden som åpner utstillingslokale for Polestar, det de selv kaller Polestar Space.

Polestar etablerer seg nå i Øvre Slottsgate i Oslo sentrum – midt blant en rekke eksklusive merkevarebutikker. Det siste er naturligvis ikke tilfeldig.

Slik forklarer Polestar hvorfor Norge er første ute:

60 showrooms

– Valget av sted faller naturlig da Norge er et av de mest utviklede markedene for elbiler. Polestar Space i Oslo blir først ute med å vise Polestars innovative og moderne varemerke, og detaljhandelskonsept. Butikken markerer starten på et globalt nettverk som kommer til å omfatte cirka 60 slike showrooms fram til midten av 2020.

– Polestar skal omdefinere opplevelsen av det å eie bil og den relasjonen som kundene har til sin bilprodusent. Polestar Spaces er en viktig del av vår kundeopplevelse og det stedet vi skal møte våre kunder fysisk, sier Thomas Ingenlath som er sjef for Polestar.

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sport-SUV

Se video: Her er tidenes raskeste Volvoer