Stor, komfortabel, sikker og med firehjulstrekk: Det er ikke rart at Volvo XC70 i mange år var en stor suksess i Norge.

Da andre generasjon kom tilbake i 2000, traff den markedet perfekt. Dette var Volvo med en god dose snobbefaktor.

I forhold til vanlig V70 var XC70 hevet, den hadde en dose offroadstyling og altså firehjulstrekk. Den oppskriften ønsket mange seg, og her klarte Volvo å yppe seg mot premiumbilene fra Tyskland.

Audi var på samme oppskriften med sin Allroad (som etter hvert ble både A6 og A4), men BMW og Mercedes ikke hadde noen direkte rivaler.

Flere hundre biler til salgs

XC70 var et naturlig valg for familier med aktiv fritid og rommelig økonomi. Noen billigbil var den nemlig ikke, selv om prislappen som regel endte noe under en sammenlignbar bil fra Tyskland.

Det begynner å bli noen år siden år 2000 og nå kan du få XC70 til svært hyggelige priser i bruktmarkedet. Her er det også veldig mye å velge mellom. Det ligger flere hundre biler ute til salgs, til enhver tid.

Hva må du så betale? Jo, mange biler ligger nå ute til rundt 30.000 kroner. Du kan også få enda rimeligere eksemplarer, men da må du påregne at du neppe kommer gjennom neste EU-kontroll uten tildels omfattende utbedringer.

Derfor mener Lotta dette er verdens sikreste bil

Reklamebilde da bilen var ny, ikke vanskelig å se at "aktive familier" var en viktig målgruppe.
Reklamebilde da bilen var ny, ikke vanskelig å se at "aktive familier" var en viktig målgruppe.

Kjørt langt

Men for 30.000 kan du faktisk få en relativt grei bil, som ikke trenger å ruinere deg på verkstedutgifter de nærmeste årene. Men kjøper du bruktbil i denne prisklassen, er det en stor fordel å kunne skru litt selv. For her kan naturligvis alt skje.

XC70 er generelt biler som blir kjørt langt. Det merkes også godt i bruktmarkedet. Når du går langt ned i pris, er det ikke uvanlig at bilene har gått rundt 300.000 kilometer, noen enda mer. Da er det utrolig viktig at de har blitt passet på underveis, med service og påkost.

Kan du legge 50.000 kroner i en XC70, er det også muligheter for litt nyere bil, som har gått noe kortere.

Denne Volvoen har mange nordmenn på ønskelista

Sjekke nøye

Går du opp til 100.000 kroner, får du biler som har gått rundt 200.000 kilometer. Da bør komplett servicehefte også være innen rekkevidde. Og det er naturligvis en stor fordel om den også har en fersk EU-kontroll.

Selv om disse bilene generelt er gode, så gjelder det også her, som ved alle andre bruktbilkjøp, å undersøke nøye før kjøp. Jo eldre bil og høyere kilometerstand, dess nøyere bør man sjekke.

God eier- og servicehistorikk er alltid viktig. En eier er i de aller fleste tilfeller mye bedre enn om den har hatt mange.

Volvo XC70: Like trygg som et godstog fra NSB

Klassisk Volvo-interiør fra den gang da. Designet føles ganske utdatert nå, men kvalitetsfølelsen er god.
Klassisk Volvo-interiør fra den gang da. Designet føles ganske utdatert nå, men kvalitetsfølelsen er god.

Gode seter og komfort

Slitte bremseskiver og klosser er en vanlig feil. Det samme er kuler og ledd i forstillingen. Sjekk at registerreim er byttet og når den skal byttes igjen. Feil på dieseldyser forekommer. Det samme gjør både girkasse- og turbohavari. Begge deler er dyrt … Volvo har også hatt en del irriterende elektronikkfeil på disse modellene.

På plussiden kan vi nevne svært gode seter, god komfort, høy sikkerhet, gode ytelser og bra plass. Firehjulstrekk-systemet kommer fra svenske Haldex og sørger for god framkommelighet og det er også driftssikkert.

Her finner du brukte XC70 på Broommarked

Her finner du brukte XC70 på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Se video: Her er det mye stasjonsvognhistorie fra Volvo