Mindre fly og avgiftskutt skal styrke kortbanenettet

Staten droppet krav om to motorer og antall seter på flyene som fra 2020 skal operere på kortbanenettet. Nå kommer også et løfte om avgiftskutt for å gi økt konkurransekraft på distriktsrutene.

Pilatus PC12 er et en-motors fly med 9 passasjerseter som nevnes blant de flytyper som kan være aktuelle på det norske kortbanenettet. Foto: Pilatus Aircraft
Pilatus PC12 er et en-motors fly med 9 passasjerseter som nevnes blant de flytyper som kan være aktuelle på det norske kortbanenettet. Foto: Pilatus Aircraft

Når staten i invitasjonen til offentlig kjøp av regionale flyruter i Sør-Norge kutter krav om to motorer og antall seter håper man det vil gi økt konkurranse og sparte skattekroner. Det åpner for mindre fly, og flere avganger også fra og til flyplasser i nord. Nå varsler samferdselsminister Jon Georg Dale også avgiftslette for å styrke lønnsomheten på de kommersielle distriktsrutene.Widerøe tror på teknologiskifteKjøpet av regionale flyrutetjenester sikrer i dag et flyrutetilb

Mer innhold fra TV 2