I tre timer i dag er det størst risiko for at det smeller

Nå skal mange ut på veiene.

Vinterferie betyr at fredag er en stor utfartsdag. Det kommer erfaringsmessig ikke til å gå like bra for alle... Foto: If.
Vinterferie betyr at fredag er en stor utfartsdag. Det kommer erfaringsmessig ikke til å gå like bra for alle... Foto: If.

Vinterferien starter nå i deler av landet. Det betyr at veldig mange nordmenn pakker bilen og setter kurs mot hytta.

Og som alltid når det er snakk om en stor utfartsdag: Da øker også antall uhell og ulykker ute i trafikken. De er gjerne også konsentrert til bestemte tidspunkter. Så også i vinterferie-starten:

– Det er en økt fare for ulykker i trafikken mellom klokken 14 og 17. På kvelden avtar trafikken. Det ser vi av ulykkestallene, sier Gunhild Gjølstad, kommunikasjonsrådgiver i forsikringsselskapet If.

Ingen konkurranse

Et godt alternativ til å stampe i køen, er å vente med å sette seg i bilen til etter klokken 18, foreslår de.

I hovedsak er det småulykker og påkjørsler bakfra som utgjør den største risikoen i utfartskøene.

– Folk er ofte litt stresset og vil komme fram til hytta raskest mulig. Men husk at du ikke deltar i en konkurranse, sier Gjølstad.

Dette er en av de skumleste bruktbil-fellene

Ikke alle kommer seg helskinnet til hytta. Å starte vinterferien med å bulke bilen er ikke hyggelig for noen.
Ikke alle kommer seg helskinnet til hytta. Å starte vinterferien med å bulke bilen er ikke hyggelig for noen.

Ha med spylervæske

De nærmeste dagene er det spådd vekslende varme- og kuldegrader over store deler av landet. Dette kan føre til utfordringer både når det gjelder sikt og kjøreforhold.

– Ha med ekstra spylervæske i bilen for å sikre at du alltid har god sikt, for det kan være mye slaps på veiene, sier Gjølstad.

Vekslende temperaturer kan også føre til utfordrende kjøreforhold, og fare for underkjølt veibane med isbelegg.

Bremselengden øker

– Pass på at bilen er riktig skodd, og tilpass farten etter forholdene der du er, sier hun.

Her er det viktig å huske at bremselengden er vesentlig lengre når det er glatt, kontra på sommerføre.

En tommelfingerregel her er at det gjerne tar dobbelt så lang tid å stoppe bilen. Det må du kompensere for ved å holde tilstrekkelig avstand til bilen foran deg.

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted

Rundkjøringer kan være en utfordring på vinteren. Her blir det ofte veldig glatt, både før og inne i selve rundkjøringene. Foto: Scanpix
Rundkjøringer kan være en utfordring på vinteren. Her blir det ofte veldig glatt, både før og inne i selve rundkjøringene. Foto: Scanpix

Rundkjøringene er en versting

En klassiker her, er rundkjøringene. Både foran og i selve rundkjøringene, blir det fort veldig glatt. Mange nærmer seg rundkjøringene i for stor hastighet, og må bremse ned i siste liten. Derfor blir underlaget fort veldig hardt og nærmest "polert". Og da blir bremselengden deretter.

Hver vinter skjer det derfor veldig mange ulykker i rundkjøringene. Det trenger ikke være snakk om store skader, før reparasjonene beløper seg til flere titusener av kroner.

Har du kjørt lenge på saltede veier, vil du også oppleve at veigrepet kan være mye dårligere når du kommer til strekninger som ikke er saltet. Det er fordi det legger seg en hinne på dekkene. Den kan du heldigvis ganske enkelt fjerne, for eksempel ved å spraye dekkene med samme avfetting som du bruker når du vasker bilen.

LES MER: Denne lille saken kan gi deg en kjemperegning

Se video: Slik finner de ut hvor glatt veien egentlig er