MÅTTE OPERERES: John Ivar Lundberg falt på gata i Kina, og måtte operere. NB! Bildet er et illustrasjonsfoto.
MÅTTE OPERERES: John Ivar Lundberg falt på gata i Kina, og måtte operere. NB! Bildet er et illustrasjonsfoto. Foto: Kallestad, Gorm / NTB Scanpix

forsikringsselskapene advarer:

John Ivar (61) falt på gata i Kina – regningen passerte én million

John Ivar Lundberg var på jobbreise i Kina da han falt på gata og pådro seg fire stygge brudd i skulderen. Resultatet ble en skyhøy sykehusregning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I november i fjor var Lundberg på jobb i Kina. Han var egentlig ferdig for dagen, men gikk rundt i byen med noen kinesiske tolker han hadde jobbet med da ulykken skjedde.

– Det var et søkk i asfalten, og jeg stupte fremover. Jeg merket at jeg ikke fikk reist meg, for armen min var borte, sier han til TV 2.

– Skremmende

Lundberg ble fraktet til det lokale sykehuset i byen, hvor det ble antatt at armen var ute av ledd og mulig brudd.

– Det var litt skremmende fordi forholdene ikke var veldig imponerende. Men jeg hadde så sterke smerter at jeg var mest interessert i å få dette fikset, forteller han.

Legene ved sykehuset sa at Lundberg måtte opereres, men 61-åringen bestemte seg for å ringe forsikringsselskapet sitt først.

– Jeg fikk beskjed med en gang om at jeg ikke skulle behandles ved dette sykehuset. Forsikringsselskapet skulle dermed sørge for å få meg uttransportert, sier han.

Ti dager på sykehus

På grunn av Lundberg sin situasjon, var det ikke aktuelt å fly han hjem til Norge. Det ble derfor rekvirert ambulansefly som skulle frakte han til et sykehus i Bangkok i Thailand.

– Da vi landet i Bangkok sto ambulansen klar på flystripa, og jeg ble kjørt direkte til sykehuset. Få timer etter at jeg hadde landet, var jeg ferdig operert, sier Lundberg.

Fallet på gata i Kina førte til fire stygge brudd i skulderen. Totalt måtte Lundberg tilbringe ti dager på sykehus i Thailand. Før han skulle reise hjem til Norge, ble han møtt av en sykepleier fra Europeiske Reiseforsikring som ordnet alt det praktiske.

– Den totale regningen ble veldig høy. Sykepleieren som fulgte meg hjem fortalte at dette var grisedyrt, og han var sikker på at regningen passerte millionen, sier Lundberg.

Men historien til John Ivar Lundberg er ikke unik.

I tredje kvartal i 2018 måtte forsikringsbransjen ut med 788 millioner kroner for syke og skadde nordmenn i utlandet, mot 731 millioner i 2017.

Det er en økning på hele 57 millioner kroner.

Den største enkeltskaden Europeiske Reiseforsikring hadde i fjor som var forårsaket av sykdom på reisen endte på 1,4 millioner kroner.

Vedkommende hadde blitt syk på ferie i USA, ble lagt inn på sykehus og måtte deretter fraktes hjem til Norge.

– I en annen liga

Kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, Gunhild Gjølstad, sier til TV 2 at de dyreste regningene kommer når nordmenn blir så syke at de må legges inn på sykehus over lengre perioder.

– I en del land har dette blitt utrolig dyrt, og USA er i en egen liga. I noen tilfeller må kundene også fraktes hjem i ambulansefly, og dette medfører store kostnader, sier hun.

Tidligere var det slik at flyselskapene tillot at man kunne ha pasienter på båre bakerst i flyet, dette har de nå i hovedsak gått bort i fra. Det gjør at forsikringsselskapene må ha egne ambulansefly med helsepersonell.

KONSEKVENSER: Gunhild Gjølstad i Europeiske Reiseforsikring er usikker på om folk vet konsekvensene ved å reise uten forsikring.
KONSEKVENSER: Gunhild Gjølstad i Europeiske Reiseforsikring er usikker på om folk vet konsekvensene ved å reise uten forsikring. Foto: Europeiske Reiseforsikring

– Det kombinert med at nordmenn stadig reiser lenger gjør at det blir veldig kostbart. Dette påvirker ikke kundene våre, men vi ser det på skadekostnadene, sier Gjølstad.

Hun forteller at det er mage- og tarminfeksjoner som er de mest utbredte sykdommene nordmenn blir utsatt for på ferie.

– Vi utsettes for en annen bakterieflora når vi reiser så langt. Disse sykdommene er veldig ubehagelige, men heldigvis ikke så alvorlig, sier Gjølstad.

Stor risiko

Til tross for stadige advarsler om hvor dyrt det kan være å bli syk i utlandet, opplever flere forsikringsselskaper at nordmenn reiser på ferie uten å ha riktige forsikringer i orden.

Det skremmer Gunhild Gjølstad.

– Vi blir usikre på om folk vet hvilken risiko de utsetter seg selv for. Det å bli syk på reise er forferdelig i seg selv, men man kan også risikere økonomisk ruin fordi regningen kan komme opp i mange hundre tusen kroner, sier hun.

– Det er lett å tenke at det går bra, og det gjør det som regel. Men skulle ulykken først være ute, er det viktig å ha forsikringen i orden, oppfordrer Gjølstad.

Pia C. Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, sier til TV 2 at de i fjor fikk 100 spørsmål om reiseforsikring.

– Det er ikke gøy å få en kjemperegning etter sykdom i utlandet, fordi du ikke hadde forsikring eller riktig forsikring. Folk som tar kontakt med oss spør blant annet om klagemuligheter og prisendringer, sier Høst.

Eldre og kronisk syke

Forbrukerrådet gjorde en undersøkelse for noen år siden hvor det kom frem at rundt 90 prosent av de spurte hadde reiseforsikring, men at de færreste hadde gjort et bevisst valg når de bestemte seg for sin forsikring.

– Særlig eldre og folk med kroniske sykdommer bør sjekke hva som står i vilkårene i reiseforsikringen før de drar på langtur. Ofte så får du bare hjelp til uventet sykdom og ulykker. Er du kronisk syk og får et anfall på reise, kan det i verste fall hende at du ikke har rett på noe, advarer Høst.

KAN KLAGE: Hvis du er uenig med forsikringsselskapet ditt om du har rett på å få dekket sykdommen eller ikke, kan du ta saken til Finansklagenemda. Dette er en gratis og nøytral klageordning for bank- og forsikringssaker, sier leder for Forbrukerdialog i Forbrukertilsynet, Pia C. Høst.
KAN KLAGE: Hvis du er uenig med forsikringsselskapet ditt om du har rett på å få dekket sykdommen eller ikke, kan du ta saken til Finansklagenemda. Dette er en gratis og nøytral klageordning for bank- og forsikringssaker, sier leder for Forbrukerdialog i Forbrukertilsynet, Pia C. Høst. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve

Har sykdommen først oppstått, anbefaler Gjølstad i Europeiske å ringe forsikringsselskapet sitt før man kontakter sykehuset.

– Det er ikke vår intensjon og fraråde folk å oppsøke legen, men på denne måten kan vi anbefale hvor kundene kan oppsøke den beste hjelpen, sier Gjølstad.

Snudd på hodet

Hun sier videre at de forsøker å finne sykehus hvor kostnadsnivået er forsvarlig, men hvor kundene får god og trygg oppfølging.

– Det skal ikke være urimelig høyt, men om vi har to sykehus hvor det ene har mye høyere kostnad enn det andre, men bedre kvalitet, anbefaler vi alltid kundene våre å reise dit, sier Gjølstad i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

John Ivar Lundberg har i ettertid tenkt mye på hva som kunne ha skjedd om han ikke hadde hatt forsikringen i orden.

– Det skjer så fort og gjerne uten forvarsel, og det er bare noen sekunder av livet ditt som kan snu alt på hodet. Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort om jeg hadde stått der uten forsikring, sier Lundberg.