Studenter vet ikke hvordan de skal varsle om trakassering

Studenter flest vet ikke hvordan de skal varsle om tilfeller av trakassering. – Skremmende, mener Norsk studentorganisasjon (NSO).

VET IKKE HVOR DE SKAL VARSLE: I den store spørreundersøkelsen Studiebarrometeret svarer 37 prosent at de ikke har fått informasjon fra høyskolen eller universitet om systemet for varsling. Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox
VET IKKE HVOR DE SKAL VARSLE: I den store spørreundersøkelsen Studiebarrometeret svarer 37 prosent at de ikke har fått informasjon fra høyskolen eller universitet om systemet for varsling. Foto: Illustrasjonsbilde/ Colourbox

– God informasjon om hvordan studenter varsler når de opplever kritikkverdige forhold burde være helt grunnleggende for utdanningsinstitusjonene. Dette gir dessverre institusjonene et dårlig rykte som uprofesjonelle studie- og arbeidsplasser, sier leder Håkon Randgaard Mikalsen i NSO i en pressemelding.

Den store spørreundersøkelsen Studiebarometeret inneholder for første gang spørsmål om varslingssystemer for trakassering, etter forespørsel fra NSO. 37 prosent svarer at de ikke har fått informasjon fra høyskolen eller universitetet om systemet for varsling, mens 34 prosent svarer at de ikke husker. Bare 29 prosent vet hvor de skal henvende seg i tilfelle trakassering og 27 prosent vet hvor de finner informasjon om varslingssystemet.

Undersøkelsen, der 30.000 studenter har svart, inneholder ikke spørsmål om trakassering i seg selv.

NSO krever strakstiltak fra utdanningsinstitusjonene og ber forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) gjennomgå lovverket.

– Når så mange svarer at de ikke har fått informasjon om systemer for varsling ved trakassering, betyr det at universitetene og høyskolene har en jobb å gjøre, sier Nybø i en pressemelding.

Det har vært flere kjente saker om trakassering på universiteter og høyskoler de siste årene, påpeker Nybø, som minner om at studenter og ansatte har lovfestet rett til fullt forsvarlig lærings- og arbeidsmiljø.

Undersøkelsen viser at det store forskjeller mellom institusjoner og også ulike utdanningstyper.

(©NTB)