Overtalte faren til å gi fra seg førerkortet: – Vi felte noen tårer

Eldre topper ulykkesstatistikkene. Likevel vil Vegdirektoratet heve aldersgrensen slik at man kan kjøre frem til fylte 80 år før man trenger legeattest.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige lørdag kom det frem at dronning Elizabeths ektemann, prins Philip, gir fra seg førerkortet i en alder av 97, etter at han krasjet med en annen bil.

Det er ikke bare de kongeliges kjøreferdigheter som svekkes med alderen. Ifølge Bodil Rønning Dreyer, direktør for Trafikant- og kjøretøyområdet i Statens Vegvesen, har eldre betydelig større risiko for å havne i trafikkulykker sammenlignet med unge.

Til tross for de høye ulykkestallene, anbefaler Vegdirektoratet nå at aldersgrensen for når man trenger helseattest for å kjøre økes fra 75 til 80 år. I dag er det slik at man må inn til legesjekk når man fyller 75 år for å få svar på om man får beholde sertifikatet eller ikke.

– Vi lever lenger og er friskere lenger, så vi ser at det er mulig å heve aldersgrensen, sier Dreyer til God morgen Norge.

Snakk med dine eldre

Advokat Brynjar Meling er en av dem som har engasjert seg i saken om eldre sjåfører. Han mener barn må bli flinkere til å snakke med sine eldre foreldre om kjøring, selv om det kan være vanskelig.

– Jeg har vært gjennom det i to faser. Først med en bestefar og så en far. Vi valgte først å få pappa til å gå over til automatgir da vi så at det begynte å skrante litt på kjøreferdighetene, forteller Meling til God morgen Norge.

SNAKK SAMMEN: Brynjar Meling mener pårørende må bli flinkere til å snakke med eldre om kjøring. Foto: NTB Scanpix.
SNAKK SAMMEN: Brynjar Meling mener pårørende må bli flinkere til å snakke med eldre om kjøring. Foto: NTB Scanpix.

Da faren ble innkalt til den obligatoriske legesjekken som 75-åring, foreslo imidlertid Meling og moren at faren skulle ringe for å si at han ikke trengte å få fornyet førerkortet likevel.

– Vi gikk noen runder, hadde et par vanskelige samtaler og felte noen tårer. Så ringte han og ga fra seg lappen med verdigheten og selvrespekten i behold, fortsetter Meling.

– Vondt å frata eldre førerkort

Fastlege Kaveh Rashidi er enig i at det er fint å oppfordre pårørende til å snakke med sine eldre. Han understreker imidlertid at det ikke alltid er like lett.

– Det er dessverre ikke alle som har pårørende, og det er ikke alle pårørende som er kompetente til å vurdere foreldrenes kjøreferdigheter. Så da er det jo vi som har den rollen og må gå gjennom helsen fra topp til tå, sier Rashidi.

Helsesjekken de eldre må gjennom er ifølge Rashidi ganske streng. Man tester alt av kroppslige funksjoner, og i tillegg må man gjennom en del kognitive tester som viser om man fortsatt er skarp i hodet og har god nok reaksjonsevne. Selv om det å vurdere eldres evne til å kjøre er en vanlig del av jobben som fastlege, synes Rashidi det er noe av det vanskeligste.

– Det er ofte så vanskelig at jeg fraskriver meg ansvaret. Når jeg har gått gjennom helsetestene og funnet ut at de ikke oppfyller kravene, sier jeg ofte at det er Helsedirektoratet som mener at de ikke kan kjøre lenger, og at jeg bare er en forlenget arm, som er nødt til å ta sertifikatet fra dem, forteller fastlegen.

– Vi møter alltid sterke reaksjoner. Vi spøkte litt på kontoret her om dagen med at det er førerkortbeskjeden og kreftbeskjeden som er de man ikke ønsker å gi til pasienter. Det frarøver frihet, endrer all struktur på livet og gjør at fremtiden blir ganske usikker, fortsetter Rashidi.

VIDEO: Vi tok en tur ut for å sjekke hva bilen betyr for eldre:

Anbefalingen om å heve aldersgrensen for legeattest overrasker imidlertid legen.

– Jeg ser jo at det er mange mellom 75 og 80 år som har sykdommer de ikke vet om selv engang. Demenssykdommer, for eksempel, kan komme veldig snikende og uten at man merker det, og uten at pårørende merker det. Og det er bevist at den del demenssykdommer gjør at man har større risiko for å havne i trafikkulykker, utdyper Rashidi.

Vil ikke fjerne aldersgrensen helt

På spørsmål om det er sannsynlig at aldersgrensen for helseattest fjernes helt, svarer Bodil Rønning Dreyer fra Vegdirektoratet følgende:

– Det kan hende det er tenkelig på sikt, men hvis statistikkene holder seg slik de er nå, vil ikke vi som fagetat tilråde det sammen med Helsedirektoratet.

– Vi har en nullvisjon i forbindelse med trafikksikkerhet der vi jobber for å få null antall skadde og drepte i trafikken, og dette er jo et viktig element der, fortsetter Dreyer.